تخت‌روانچی: اقدامات یکجانبه از مهمترین چالش‌های بشریت است

تخت‌روانچی: اقدامات یکجانبه از مهمترین چالش‌های بشریت است
جمعه 16 مهر 1400 - 21:10

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نشست عمومی کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل به تشریح مواضع کشورمان در حوزه‌های مربوط به این کمیته پرداخت.

العالم - آمریکا - ایران

مجید تخت روانچی با اشاره به اینکه همه گیری کرونا نه تنها حیات و رفاه بشر را در سراسر جهان تهدید کرده بلکه به تشدید فقر، گرسنگی و نابرابری میان کشور‌ها دامن زده است، آن را به منزله زنگ خطری جهانی دانست و به همگان یادآوری کرد پیشرفت، رفاه و سعادت انسان‌ها به یکدیگر وابستگی متقابل دارند.

وی تاکید کرد: رویکرد‌های غیرعادلانه، نامشروع و غیرقانونی تعداد اندکی از کشورها، چندجانبه گرایی را آن هم در شرایطی که جهان بیشترین نیاز را به آن دارد، تهدید و تضعیف می‌کند. به گونه‌ای که می‌توان گفت مهمترین چالش فرا روی بشریت در حال حاضر دو ویروس مرگبار، مخرب، ضد رشد و ضد توسعه؛ یعنی کرونا و اقدامات یکجانبه‌ی قهرآمیز هستند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل افزود: اقدامات یکجانبه قهرآمیز و نامشروع آمریکا ازجمله تحمیل تحریم‌های غیرقانونی بر کشور‌های درحال توسعه، از یک سو و انفعال جامعه‌ی جهانی در قبال این اقدامات‏، ناقض اصول مسلم حقوق بین الملل و از سوی دیگر، شعارِ محوری توسعه پایدار مبنی بر اینکه "هیچ کس نباید از توسعه عقب بماند" را به یک شعار لوکس، توخالی و بی‌معنی تبدیل کرده‌است.

وی اتخاذ چنین اقداماتی را ناقض اصول مسلم و اساسی حقوق بشر ملت‌ها ازجمله حق توسعه دانست که دولت‌ها را از دسترسی به ابزار‌های اجرایی برای دستیابی به توسعه و پیشرفت محروم می‌کند.

تخت روانچی با بیان این که در شرایط کنونی و در حالیکه بحران بی سابقه سلامت و بهداشت، همچنان جوامع بشری را در می‌نوردد گفت: اتخاذ اقدامات یکجانبه قهرآمیز، نظام‌های سلامت کشور‌ها را هدف قرار داده و فلج کرده است که این اقدام علاوه بر اینکه جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود، با اهداف توسعه در تناقض است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: با این وجود و با همه فشار‌ها و محدودیت ها، ازجمله محدودیت‌های ناشی از خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های غیرقانونی بر ملت ایران و با وجود اینکه کشورم از منافع پیش بینی شده در این توافقنامه بهرمند نشد، اما به تلاش مضاعف برای ساختن آینده‌ای سرشار از امید و سربلندی برای مردم خود ادامه داد.

تخت روانچی گفت:‌ در نتیجه این تلاش‌های خستگی ناپذیر، براساس گزارش سال ۲۰۲۰ توسعه پایدار، ایران توانسته بین ۱۶۶ کشور، رتبه‌ی ۵۹ را به لحاظ شاخص‌های توسعه‌ای کسب کند و این نشان دهنده دستاورد‌های عظیم ایران با وجود همه محدودیت‌ها و فشارهاست. برای مثال، در حوزه‌های مربوط به آموزش، محو بی‌سوادی و نیز مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، ایران تقریبا به اهداف تعیین‌شده دست یافته است.

وی افزود: ضمن اینکه با وجود همه تحریم‌های ظالمانه، جمهوری اسلامی ایران همچنین توانسته به پیشرفت‌های شگفت آوری در ابعاد مختلف علم و فناوری ازجمله در حوزه‌های فناوری زیستی و سلول‌های بنیادی دست پیدا کند و افتخار دارم اعلام کنم که ایران با وجود همه‌ی محدودیت‌ها، توانست در زمره معدود کشور‌های تولیدکننده‌ی واکسن کرونا قرار گیرد.

سفیر و نماینده‌ دائم کشورمان در نیویورک در ادامه گفت: در رابطه با کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی، تحریم‌های یکجانبه نامشروع و شرایط ناشی از آن موجب شده دسترسی ایران به ابزار اجرایی کنوانسیون تغییرات آب و هوایی بسیار محدود شود، اما با وجود همه این موانع، ایران توانسته در پیشبرد راهبرد اقتصاد کم کربن خود گام‌های مهمی بردارد.

وی افزود: در حوزه‌ی بلایای طبیعی، ایران متعهد به ایفای نقش مهم خود بوده است و سهم قابل توجهی در کمک به کشور‌های آسیب پذیر دارد. در این خصوص، ایران میزبان مرکز مدیریت اطلاعات مدیریت بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) است.

تخت روانچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل طوفان‌های گرد و غبار و ریزگردها، آن را یکی از چالش‌های چندلایه‌ای دانست که ایران و بسیاری از کشور‌های منطقه‌ی غرب آسیا با آن دست به گریبان هستند.

وی گفت: ایران در قسمت‌هایی از مناطق کشور و به ویژه در بخش اعظم فصل‌های خشک سال، با شدیدترین وضعیت ریزگرد‌ها روبروست و در این خصوص، طرح ملی جامعی برای مقابله با چنین وضعیتی تدوین شده و درحال اجراست و همکاری با سایر کشور‌های منطقه با هدف هم افزایی تلاش‌ها در کاهش اثرات سوء این پدیده، در دستور کار قرار دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها