جنایت خونین قندوز؛ داعش آخرین سلاح آمریکا در افغانستان است

جنایت خونین قندوز؛ داعش آخرین سلاح آمریکا در افغانستان است
شنبه 17 مهر 1400 - 12:05

نخست‌وزیر دولت انتقالی مالی، روز گذشته فرانسه را به آموزش گروه‌های تروریستی در کشورش متهم کرد و اظهار داشت که این گروه‌های فعال در مالی پس از نابودی دولت لیبی به دست فرانسه و متحدانش در ناتو، از لیبی وارد این کشور شده‌اند.

العالم- کشکول

اگر چه در سایه حوادثی که طی 4 دهه اخیر منطقه شاهد آنها شده از ظهور القاعده و تحولات افغانستان گرفته تا شکل‌گیری گروه‌ هتای تکفیری بعد از حمله آمریکا به عراق و نیز حوادث سوریه و ظهور داعش، نیازی به ارائه شواهدی مبنی بر ارتباط گروه‌های تروریستی- تکفیری با سازمان‌های اطلاعاتی غرب و به‌ویژه آمریکا نیست. به‌ویژه اینکه مسئولان ارشد آمریکایی از جمله "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق و "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه اسبق با قاطعیت تأکید کرده‌اند که داعش صرفا ساخته آمریکا است.

مدتی است که کشورهای درگیر با گروه تروریستی داعش، از جمله عراق و سوریه در کنار محور مقاومت به رهبری ایران و همچنین روسیه و چین درباره پیامدهای خطرناک طرح آمریکا یعنی انتقال داعش از عراق و سوریه به افغانستان هشدار داده‌اند؛ طرحی که به نظر می‌رسد به ایده عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان پیوند خورده است تا با اجرای آن، بی‌ثباتی بر افغانستان حاکم شود و همچنین این کشور به کانون تهدید علیه کشورهایی تبدیل شوند که در مقابل جاه‌طلبی و استعمارگری آمریکا در منطقه و جهان ایستاده‌اند مانند چین، ایران و روسیه.

آنچه درباره آن کشورهای مذکور هشدار داده‌اند روز گذشته در افغانستان به‌وقوع پیوست؛ یعنی یک تروریست داعشی با منفجر کردن کمربند انتجاری‌اش در میان نمازگزاران مسلمان- پیروان اهل بیت( ع)- در مسجد سعیدآباد در ولایت قندوز در شمال افغانستان، دست‌کم 100 نمازگزار، از جمله تعدادی کودک و زن را به خاک و خون کشید و ده‌ها تن دیگر نیز در این انفجار زخمی شدند.

موضوع قابل توجه این است که این انفجار تروریستی چند روز بعد از سه انفجار خونینِ شهر جلال‌آباد- رق افغانستان- به وقوع پیوست که طی آن خودروهای طالبان هدف قرار گرفته و شماری کشته و زخمی شدند. تمام این انفجارها در حالی به وقوع می‌پیوندد که افغانستان از دو ماه پیش در سایه حکومت طالبان شاهد آرامش نسبی است؛ آرامشی که آمریکا خواهان آن نیست و از طریق ابزار کثیفش، داعش در صدد بر هم زدن این آرامش است.

درک این واقعیت سخت نیست که هدف قرار دادن مسلمان شیعه در افغانستان مشابه همان سناریوی خونین علیه مسلمانان شیعه در عراق و سوریه است. آمریکا با این حملات تلاش می‌کند افغانستان را به سمت جنگ داخلی و هرج و مرج و فروپاشی سوق دهد ولی همانطور که این طرح و توطئه‌ها در عراق و سوریه در سایه مقاومت ملت‌های‌شان و فداکاری نیروهای مسلح و الحشد الشعبی شکست خوردند در افغانستان نیز خنثی خواهد شد. کارت "شیعه و سنی" به لطف بیداری ملت‌های اسلامی، سوخته است و بهترین دلیل بر آن، اعتراف علنی "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی است که آمریکا را مسئول انتشار ایدئولوژی تکفیری در جهان خوانده است. در حالی‌که خود عربستان سعودی طی دهه‌های گذشته تمام امکانات خود را برای ترویج ایدئولوژی وهابیت، که مبتنی بر تکفیر پیروان اهل بیت در جهان اسلام است، به‌کار گرفته است ولی از دل همین ایدئولژی، گروه‌های القاعده و داعش بیرون آمدند. این اعتراف اگرچه دیرهنگام بود ولی نشان داد که کارت "درگیری شیعه و سنی" اعتبار سابق خود را از دست داده و دروغین بودن آن ثابت شده است اگر چه آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند با استفاده از آخرین سلاح‌شان در افغانستان، یعنی داعش، این کارت را فعال نگه‌دارند. لذا انفجار خونین روز جمعه در شهر قندوز افغانستان گوشه‌ای از این کارت زرد وهابی بوده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها