واشنگتن: طالبان بر اساس رفتارش قضاوت خواهد شد

واشنگتن: طالبان بر اساس رفتارش قضاوت خواهد شد
دوشنبه 19 مهر 1400 - 05:15

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از دیدار هیات آمریکایی با گروه طالبان در دوحه قطر اعلام کرد طالبان بر اساس اعمالش قضاوت خواهد شد نه گفته هایش.

العالم - آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یکشنبه شب به وقت محلی در بیانیه ای افزود در روزهای ۹ و ۱۰ اکتبر (۱۷ و ۱۸ مهر) هیاتی از نمایندگان چند نهاد آمریکایی به دوحه قطر سفر کرد تا با مقامات ارشد گروه طالبان دیدار کند.

وی تصریح کرد هیات آمریکایی بر نگرانی های امنیتی و تروریسم، عبور امن شهروندان آمریکایی، اتباع خارجی و همکاران افغان ما متمرکز شد.

به گفته وی، از جمله نگرانی های دیگر مطرح شده در دیدار با گروه طالبان مسائل حقوق بشر از جمله حضور مثبت زنان و دختران در تمام جوانب جامعه افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطر نشان کرد دو طرف همچنین در مورد کمک های مستقیم بشر دوستانه آمریکا برای مردم افغانستان بحث کردند. مذاکرات صادقانه و حرفه ای بود و هیات آمریکایی تاکید کرد گروه طالبان بر اساس اعمالش قضاوت خواهد شد نه گفته هایش.

هیات آمریکایی شامگاه شنبه برای نخستین بار پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه قطر دیدار و گفتگو کرد.

طالبان در اولین گفت و گوی مستقیم با هیات آمریکایی بعد از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به واشنگتن هشدار داد که دولت موقت افغانستان را تضعیف و بی‌ثبات نکند.

وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد که در دیدار با مقام‌های آمریکایی، درباره روابط کابل و واشنگتن، توافقنامه دوحه، کمک‌های بشردوستانه، آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان، رعایت حریم هوایی افغانستان و مسائل دیگر گفت‌وگو شد.

گروه طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که آمریکا با ارائه کمک های انسان دوستانه به افغانستان موافقت کرده و از سوی دیگر حاضر به رسمیت شناختن سیاسی دولت موقت طالبان در افغانستان نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این اعلام کرده بود که این دیدار درباره به رسمیت شناختن و مشروعیت دادن به طالبان نیست. ما بر طالبان فشار می‌آوریم تا به حقوق تمام مردم افغانستان از جمله زنان و دختران را رعایت کنند و حکومت فراگیر با پشتیبانی همه احزاب تشکیل دهند.

وی گفته بود آمریکا می‌خواهد به طالبان فشار آورد تا برای سازمان‌های کمک‌رسان امکان دسترسی به مناطقی را که نیاز به کمک دارند، فراهم کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها