هشدار سازمان ملل در باره موج جدید مهاجرت افغانستانی ها به ایران

هشدار سازمان ملل در باره موج جدید مهاجرت افغانستانی ها به ایران
دوشنبه 19 مهر 1400 - 14:16

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در هشداری به کشورها اعلام کرد در صورتی که کشورها کمک های وعده داده شده به افغانستان را عملی نکنند موج جدیدی از پناهجویان به مرزهای ایران و پاکستان سرازیر می شوند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

رسانه های افغانستان امروز (دوشنبه)به نقل از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد خاطرنشان کردند که بحران اقتصادی در افغانستان می تواند موج تازه ای از مهاجرت را در پی داشته باشد و مهاجران به طرف کشورهای ایران و پاکستان روی آورند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل در ادامه این گزارش اضافه کرد کمبود منابع مانع تلاش های این آژانس برای جلوگیری از بحران اقتصادی در افغانستان می شود.

طلوع نیوز نیز در گزارشی با اعلام افزایش مهاجرت پناهجویان افغان به ایران اضافه کرد تعداد مهاجران به ایران نسبت به ماه گذشته از مرز نیمروز چهار برابر افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش اضافه شده است بیکاری، فقر روزافزون و گرسنگی باعث شده است که تعداد زیادی از افغانستانی ها به سوی مرز ایران حرکت کنند اما چندروز است که تعداد زیادی از این افراد موفق به ورود به خاک ایران نشده اند.

براساس اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل با آغاز جنگ داخلی در افغانستان، ایران و پاکستان مقصد اصلی پناهجویان افغان بوده اند.

در ادامه این گزارش آمده است در پایان سال ۲۰۱۹ مقصد نیمی از پناهجویان پاکستان و حدود یک سوم (۹۵۰ هزار نفر) ایران بوده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس برخی از برآوردها بیش از دو میلیون فرصت شغلی را افغانستانی ها در ایران در اختیار دارند و برآورد می‌شود که سالانه سه تا چهار میلیارد یورو از این طریق از کشور خارج می‌شود.

پربیننده ترین خبرها