هشدار العبادی به کمیساریای انتخابات عراق

هشدار العبادی به کمیساریای انتخابات عراق
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 09:29

رئیس ائتلاف النصر و رئیس شورای رهبری در تحالف قوی الدوله ضمن رد نتایج اولیه اعلامیِ کمیساریای عالی انتخابات، گفت: «عاقل کسی است که تا قبل از روشن شدن حقیقت، اشتباه را تصحیح کند».

العالم ـ عراق

حیدر العبادی رئیس شورای رهبری در تحالف قوی الدوله و رئیس ائتلاف النصر، ضمن انتقاد از نتایج اولیه اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات، طی پستی در توئیر این نتایج را رد کرد.

تحالف قوی که در این انتخابات بنا بر نتایج اولیه، تنها پنج کرسی کسب کرده است، یک ائتلاف سیاسی جدید و حاصل ادغام ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق و جریان حکمت ملی به رهبری«سید عمار الحکیم» است.

العبادی طی پستی در توئیتر نوشت: «در آغاز تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹، ما از اولین کسانی بودیم که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و عادلانه‌ و مشارکت عراقی‌ها در این انتخابات برای بازگرداندن اعتماد به دولت شدیم. امروز انتخابات زودهنگام به ثمر نشست اما سردرگمی در عملکرد کمیساریا و عدم مصداقیت در اعلام نتایج، اعتماد به انتخابات را تضعیف کرد و نه موجب جمع کردن مردم شد و نه مانع تفرقه آن‌ها».

وی در ادامه افزود: «عاقل کسی است که تا صبح این اشتباه را تصحیح کند».

تاکنون ائتلاف الفتح، حزب اتحادیه میهنی کردستان، «الحزب الاسلامی العراقی» (حزب اسلامی عراق) و شماری از شخصیت‌ها و نمایندگان سابق پارلمانی به نتایج اعلام این انتخابات اعتراض کرده‌اند.

دیروز کادر هماهنگی احزاب شیعی در بیانیه‌ای از اعتراض رسمی به کمیساریای عالی انتخابات عراق خبر دادند. این کادر شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق»، «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است.

به گزارش فارس، «جلیل عدنان» رئیس شورای کمیساریای عالی انتخابات عراق دیروز (سه شنبه، 12 اکتبر) در نشستی خبری اعلام کرد که نتایج نهایی انتخابات پس از رسیدگی به تجدیدنظرها و تأیید شورای عالی قضایی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آرای سه هزار و یکصد حوزه انتخابیه در مرکز ملی بغداد به صورت دستی شمارش می‌شود، گفت: هنوز شصت هزار رای یعنی شش درصد آرا، مربوط به حوزه هایی از استان‌های مختلف شمارش نشده است. نتایج اولیه نتایج نهایی نیست و طبق آنچه در دستگاه شتاب دهنده نتایج نشان داده شد، اعلام شده است. از کسانی که نتایج را با آرای خود مغایر می‌دانند، می‌خواهیم که درخواست تجدیدنظر بدهند.

وی با اشاره به اینکه هر تصمیمی که از سوی کمیساریای عالی انتخابات صادر می شود، به مدت ۳ روز قابل تجدیدنظر است، گفت: در صورت عدم مطابقت نتایج، شمارش آرا به صورت دستی برای همه استان‌ها انجام می‌شود.

به گزارش العالم، به دنبال شمارش دستی صندوق آرای انتخابات پارلمانی عراق در برخی حوزه‌ها، تغییراتی در نتایج اولیه انتخابات ایجاد شده است. با این تغییرات، تعداد کرسی‌‎های ائتلاف «الفتح» (به ریاست هادی العامری) به 18 و «دولة القانون» (به ریاست نوری المالکی) به 38 افزایش یافته است.

بنا بر اعلام نتایج جدید انتخابات پارلمانی عراق، تا بدین لحظه، کرسی‌های «دولة القانون» از 34 به 39، الفتح از 14 به 19 و امتداد از 9 به 12 افزایش یافته است.

تعداد کرسی‌های جریان حکمت ملی عراق (به ریاست سید عمار الحکیم) نیز 1 کرسی به 3 کرسی رسیده است. تعداد کرسی‌های ائتلاف صدر نیز با 3 کرسی کمتر، از 73 به 70 کرسی تنزل پیدا کرده است.

به عقیده ناظران، هیچ یک از فراکسیون‌ها میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و ائتلاف میان فراکسیون‌ها برای تشکیل کابینه ضروری است.

پربیننده ترین خبرها