سردار حاجی‌زاده تشریح کرد:

سامانه‌های مورد استفاده در رزمایش آسمان ولایت کاملا ایرانی و جوانان پای سامانه، دهه شصتی و هفتادی

 سامانه‌های مورد استفاده در رزمایش آسمان ولایت کاملا ایرانی و جوانان پای سامانه، دهه شصتی و هفتادی
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 14:16

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: در این رزمایش این توفیق را داشتیم که تمام سامانه‌های مورد استفاده کاملا ایرانی بود و جوانان پای سامانه‌ها و تجهیزات این رزمایش، همه دهه شصتی و هفتادی بودند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در حاشیه رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ همچنین افزود: ۱۵ سال قبل ما این وضعیت را نداشتیم، یعنی در سامانه‌های راداری، فرماندهی و کنترل و سامانه‌های موشکی زمین به هوا وابسته به تجهیزات خارجی بودیم، درحالیکه امروز بحمدالله تمام این تجهیزات را به صورت بومی و ایرانی در اختیار داریم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در توضیح اهمیت برگزاری رزمایش‌ها، گفت: در این رزمایش‌ها افرادی را که در طول سال جذب می‌کنیم، آموزش می‌بینند و از آنجایی که کار پدافند هوایی یک کار کاملا هماهنگ و تیمی است، مهارت‌های افراد در کار گروهی نیز کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: ما در این رزمایش جنگ احتمالی را با برگزاری یک بازی جنگ شبیه‌سازی می‌کنیم، به طوریکه یک گروه نقش دشمن و یک گروه هم نقش مهاجم را ایفا کردند که در جهت‌های مختلف و ارتفاع‌های مختلف به منطقه رزمایش حمله می‌کنند و ما هم نقش مدافع را داریم.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به دفاع همه‌جانبه و ۳۶۰ درجه مقابل حملات پرحجم هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه رزمایش، گفت: سامانه های راداری در منطقه باید اهداف را کشف و مراکز کنترل و فرماندهی باید هدف‌ها را به سامانه‌ها واگذار کند که در این رزمایش موفق شدیم اهداف مختلف در ارتفاع و سرعت‌های مختلف و حتی موشک‌های کروز را با موفقیت مورد اصابت قرار دهیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: در این رزمایش ما برای اولین بار بمب‌های بالدار دورایستا که از هواپیما رها می‌شوند را استفاده کردیم و آن را رهگیری کرده و به سامانه‌های پدافندی واگذار کردیم.

وی ادامه داد: ما ترکیبی از تهدیدات از جمله موشک‌های کروز، مهمات دورایستا و هواپیماهای بدون سرنشین با سرعت کم و زیاد داریم انواع آن را در این رزمایش شبیه‌سازی کردیم و توانستیم با سامانه‌های بومی کاری کنیم که هدفی در این منطقه از دست نرود و همگی مورد اصابت قرار گرفتند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به عملیاتی شدن سامانه راداری قدس در این رزمایش، تصریح کرد: این سامانه کاملا متحرک است و می‌تواند به سرعت جابجا شود چون در جنگ‌های امروزی هر سامانه‌ای که ثابت باشد بلافاصله مورد اصابت قرار می‌گیرد؛ از سوی دیگر قابلیت کشف هواپیماهای پنهانکار را هم دارد.

به گزارش روز چهارشنبه سپاه نیوز، سردار حاجی‌زاده گفت: دفاع هوایی در کشورمان با وجود قرارگاه مشترک پدافند هوایی، مشترک است و سامانه‌های پدافندی ارتش و سپاه در مناطق سراسر کشور مستقر هستند که تمام آنها در یک شبکه تحت کنترل و فرماندهی برادران ارتش است و زیرمجموعه‌های آن به صورت مشترک است و کار به صورت ترکیبی انجام می‌شود.

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ از صبح سه شنبه با حضور یگان‌های برگزیده نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه کویر مرکزی آغاز شد.

پربیننده ترین خبرها