ارمنستان تقویت همکاری‌های دفاعی با هند را خواستار شد

ارمنستان تقویت همکاری‌های دفاعی با هند را خواستار شد
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 16:06

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای هندی خود در ایروان، خواستار تقویت همکای دو کشور در عرصه دفاعی شد.

العالم - آسیا

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند که در ایروان حضور دارد، در نشست خبری با همتای ارمنستانی شرکت کرد.

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند بعد از دیدار با رئیس پارلمان ارمنستان در سفر به ایروان، روز چهارشنبه (امروز) با «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان هم دیدار دوجانبه ترتیب داد.

بنا بر گزارش رسانه‌های ارمنستانی از قبیل «پان آرمِنین»، جایشانکار بعد از دیدار دوجانبه با همتای ارمنستاین در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد.

وزیر خارجه هند در این نشست خبری پیشنهاد داد که بندر استراتژیک چابهار ایران در کریدور «شمال-جنوب» شامل شود.

به گفته سوبرامانیام جایشانکار، این موضوع می‌توند باعث کاستن از موانع ارتباطی و مواصلاتی برای نقشه راه آینده همکاری‌ها بین هند و ارمنستان شود.

کریدور شمال-جنوب، در سال ۲۰۰۲ با امضای وزاری حمل و نقل ایران، روسیه و هند برای ایجاد یک مسیر ریلی، جاده‌ای و دریایی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر کلید خورده است. این کریدور از بمبئی در غرب هند تا مسکو از طریق ایران و دریای خزر امتداد دارد.

در این پروژه وعده داده شده هزینه‌های حل و نقل را بین ۳۰ تا ۶۰ درصد و زمان سفر را از غرب هند تا شرق روسیه بین ۲۰ تا ۴۰ روز کاهش دهد.

کریدور شمال-جنوب علاوه بر تسهیل تجارت میان ایران، روسیه و هند، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی، یک مسیر تجاری بالقوه برای تجارت بین هند و اروپا نیز به شمار می‌آید.

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای هندی اعلام کرد، ایروان و دهلی نو باید برای رساندن همکاری دفاعی بین دو کشور به سطحی جدید تلاش کنند.

وزیر خارجه هند پیش از این و به دنبال دیدار دوجانبه با همتای ارمنستانی در توییتی در این باره نوشته بود.

جایشانکار نوشت: «دیداری گرم و سازنده با آرارات میرزویان وزیر خارجه (ارمنستان) داشتم. در مورد یک نقشه راه برای پیشبرد همکاری‌های دوجانبه بحث کردیم. در زمینه افزایش مبادلات تجاری، آموزشی و فرهنگی به توافق رسیدیم».

دیدار وزرای خارجه هند و ارمنستان در شرایطی انجام شد که سوبرامانیام جایشانکار قرار است روز چهارشنبه (امروز) در ایروان با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان هم دیدار داشته باشد.

جایشانکار پیش از حضور در ایروان، با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حاشیه «کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا» (سیکا) در قزاقستان دیدار کرده بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها