سردار شیخیان: توان مقابله با اهداف تا ارتفاع ۱۰۰ هزار پا را داریم

سردار شیخیان: توان مقابله با اهداف تا ارتفاع ۱۰۰ هزار پا را داریم
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 16:53

جانشین معاونت عملیات نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه امروز سامانه‌های موشکی و جنگالی در سراسر کشور توسعه پیدا کرده است، گفت: این سامانه‌ها می‌توانند با تمام اهداف در ارتفاع‌های مختلف تا ۱۰۰ هزار پا یعنی بالاترین سطحی که هر پرنده باسرنشین و بدون سرنشین پرواز کند، مقابله کنند.

العالم - ایران

به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرتیپ دوم پاسدار داوود شیخیان در حاشیه رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ در تشریح اقدامات حوزه دفاع هوایی، اظهار داشت: رادارها بعنوان اولین حلقه کشف در حوزه پدافند هوایی از مهمترین ابزارهای دفاع هوایی هستند و قطعا از جمله موارد تحریمی درباره جمهوری اسلامی ایران همین سامانه‌ها هستند و با توجه به تهدیدات روزافزون و همچنین سناریوهای مختلف دشمن، استفاده از ابزارهای مختلف مانند هواپیماهای پنهانکار، هواپیماهای بدون سرنشین پرسه‌زن، موشک‌های کروز و مهمات دورایستا از جمله تهدیدات مهمی است که با آنها مواجه هستیم.

وی ادامه داد:با استفاده از رادارهای با فناوری بالا، با استفاده از توان داخلی و دانش دانشمندان جوان توانستیم به فناوری ساخت رادار دست پیدا کنیم. دستیابی به فناوری‌هایی مانند فناوری آرایه‌فازی و هوش مصنوعی باعث توسعه رادارهایی با فناوری بسیار بالا در کلاس‌های مختلف در کشور شده است. این باعث به وجود آمدن یک قدرت بسیار بازدارنده و قوی در حوزه کشف شده به طوریکه هر هدفی در هر کلاسی که در حال حاضر در دنیا بعنوان یک هدف نظامی مطرح است توسط این رادارها قابل کشف و ردگیری است.

جانشین معاونت عملیات نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: به واسطه شبکه بودن این رادارها، در لحظه اطلاعات آن قابل انتقال به مراکز فرماندهی و کنترل است که با تشخیص اهداف دوست از دشمن، اهداف شناسایی می‌شوند و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی درباره نوع برخورد با آنها و اقدامات تاکتیکی صورت می‌گیرد که این اقدام تاکتیکی می‌تواند شامل پرواز هواپیماهای اسکرمبل باسرنشین و بدون سرنشین، استفاده از سامانه‌های جنگالی و استفاده از سامانه‌های موشکی بعنوان آخرین قدم برای انهدام اهداف باشد.

وی تاکید کرد: استفاده از فناوری‌هایی مانند مقابله با اقدامات سایبری و همچنین الکترومغناطیس باعث مصون‌سازی این سامانه‌ها در برابر این تهدیدات بعنوان آخرین تهدیدات روز دنیا در حوزه پدافند هوایی شده است و این قابلیت در سامانه‌های پدافندی سپاه و ارتش وجود دارد.

سردار شیخیان در پایان با تاکید بر اینکه سامانه‌های موشکی و جنگالی هم امروز به صورت بومی در سراسر کشور توسعه پیدا کرده است، گفت: این سامانه‌ها می‌توانند با تمام اهداف در ارتفاع‌های مختلف تا ۱۰۰ هزار پا یعنی بالاترین سطحی که هر پرنده باسرنشین و بدون سرنشین پرواز کند، مقابله کنند.

پربیننده ترین خبرها