الجزایر سدی در برابر نفوذ صهیونیست‌ها به اتحادیه آفریقا است

الجزایر سدی در برابر نفوذ صهیونیست‌ها به اتحادیه آفریقا است
شنبه 24 مهر 1400 - 19:46

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در مقاله‌ای با عنوان "الجزایر به آزادسازی دوم نیاز دارد"، گفته است که الجزایر به آزادسازی دوم از فرمانروایان مستبدِ سالخورده نیاز دارد. پیشتر نیز مطبوعات فرانسه در مقالاتی، الجزایر و نظام سیاسی آن را به چالش می‌کشیدند.

العالم- کشکول

موضوع قابل توجه این است که هجمه علیه الجزایر تنها به جنگ روانی، رسانه‌های و تحریک قومیتی و نژادپرستانه محدود نمی‌شود بلکه دارای ابعاد بسیار خطرناکی است و تمامیت ارضی الجزایر را از طریق جذب باندها، مزدوران و فریب‌خوردگان داخلی هدف قرار گرفته؛ یکی از ابعاد عملی این هجمه علیه الجزایر را روز گذشته مدیر کل امنیت ملی این کشور فاش کرد.

او از خنثی شدن طرح توطئه‌ای در سال 2014 خبر داد که رژیم صهیونیستی و "کشوری در شمال آفریقا" قرار دارند و هدف از این توطئه، متزلزل کردن ثبات کشور الجزایر بوده و قرار بود طرح مذکور را یک گروه جداطلب انجام بدهد که نیروهای الجزایری موفق به دستگیری اعضای آن شدند.

در بیانیه دستگاه امنیت ملی الجزایر، که خبرگزاری رسمی کشور آن را منتشر کرده، آمده است: "نیروهای امنیت ملی طی هفته جاری موفق شدند یک گروه تبهکار وابسته به گروه تروریستی مک را که در استان‌های تیزی وزو، بجایه و البویره فعالیت می‌کرد، متلاشی و 17 متهم را بازداشت کنند."

طبق این بیانیه، اعضای گروه اعتراف کردند که "از طریق فضای مجازی در تماس دائم با طرف‌های خارجی بودند و تحت پوشش انجمن‌ها و سازمان‌های مردمی در رژیم صهیونیستی و یک کشوری در شمال آفریقا فعالیت می‌کردند." این بیانیه به نام کشور آفریقایی اشاره نکرده است. الجزایر در ماه اوت روابط خود با مراکش را که اخیرا اقدام به عادی‌سازی با صهیونیست‌ها کرده، قطع کرد.

دلیل این خصومت آمریکا و فرانسه علیه الجزایر چیست؟ در واقع، الجزایر به عنوان یک کشور اصیل اسلامی مواضعی ثابت درخصوص آرمان‌ها و قضایای جهان عرب و اسلام به‌ویژه قضیه فلسطین و یاری ملت فلسطین دارد، و زمانی‌که رژیم‌های مرتجع عربی برای عادی‌سازی با صهیونیست‌ها به رقابت پرداخته‌اند، الجزایر قاطعانه هرگونه عادی‌سازی با تل‌آویو را رد کرده و همچنین حامی محور مقاومت در مقابل محور آمریکایی، صهیونیستی و عربی است.

از دیگر دلایل دشمنی ائتلاف آمریکایی، صهیونیستی، غربی و عربی با الجزایر می‌توان به موضع سرسخت این کشور درقبال تلاش تل‌آویو برای نفوذ ذر قاره آفریقا اشاره کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در 22 ژوئیه اعلام کرد که سفیر این رژیم در اتیوپی استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا تحویل داده است، ولی الجزایر سه روز بعد از آن تاریخ یعنی در 25 ژوئیه گذشته در بیانیه‌ای، مخالفتش را با عضویت اسرائیل در این اتحادیه به عنوان ناظر جدید اعلام و تأکید کرد که کمیسیون اتحادیه آفریقا چنین تصمیمی را بدون رایزنی با دولت‌های عضو اتخاذ کرده است.

روز گذشته نیز "رمضان لعمامره" وزیر خارجه الجزایر در اظهاراتی فاش کرد: بحث درباره مساله اعطای عنوان ناظر به اسرائیل برای چند ساعت میان وزرای خارجه اتحادیه آفریقا ادامه داشت و موجب بروز اختلاف عمیقی میان کشورهای عضو اتحادیه شد. لعمامره افزود: الجزایر در راستای دفاع از منافع عالی آفریقا و وحدت ملت‌های آن، با این تصمیم تاسف برانگیز و خطرناک مخالفت کرد.

الجزایر هر روز با برداشتن گام‌هایی تأکید می‌کند حق ماندنی و باطل از بین رفتنی است و زمان و شرایط باعث تغییر در این اصل و حقیقت ثابت نخواهد شد و نیروهای شر و استعمارگر نمی‌توانند حق را به چالش بکشند و اراده‌شان را بر جامعه جهانی تحمیل کنند. زیرا الجزایر در ابتدا در مخالفت با نفوذ رژیم اشغالگر به اتحادیه آفریقا تنها بود ولی سپس به فضل اراده فوی خود توانست کشورهای دیگر در قاره آفریقا را با خود در این امر همراه کند و مانع از نفوذ صهیونست‌ها به آفریقا شود. اسرائیل تصور می‌کند که می‌تواند قاره آفریقا را به حیات خلوت و زمین بازی برای خود تبدیل کند.

پربیننده ترین خبرها