تبعات روابط بحرانی الجزائر و فرانسه

تبعات روابط بحرانی الجزائر و فرانسه
سه شنبه 13 مهر 1400 - 19:18

کارشناسان و ناظران براین باورند که روابط الجزایر و فرانسه از قدیم الایام و از زمان قبل از استقلال الجزایر و پس از آن، فراز و نشیب های بسیاری را پشت سرگذاشته است

العالم نظرکده

به اعتقاد ناظران سیاسی، تاریخ فرانسه در الجزایر، مملو از کشتارها و فاجعه بوده ، به ویژه آزمایش های هسته ای که فرانسه در صحرای الجزایر انجام داده است ، به شکلی که الجزایری ها را به ستون ها می بستند تا میزان تاثیر اشعه هسته ای بر آنان مشخص شود.

کارشناسان مسائل سیاسی همچنین معتقدند که فرانسه همچنان و با وجود خارج شدن از الجزایر، دارای گرایش های استعماری است و خود را ولی و قیم کشورهایی می داند که زمانی مستعمره اش بودند. از این رو، به انواع مختلف استعمار غیرمستقیم مانند استعمار فرهنگی و اقتصادی و سیاسی درحق آنان متوسل می شود ودرصورتیکه کشورهای استعمارگر به تثبیت تصمیمات سیاسی خود در کشوری اقدام کنند، این مساله موجب دلخوری آن ها می شود.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه امروزه با دو مساله جدید مواجه است که وی را به سمت افزایش روند حرکت فرانسه به سمت الجزایر و مناطق دیگر سوق می دهد. مساله اول ، خروج امریکا از منطقه که است باعث شده مکرون این توهم را درسر بپروراند که می تواند این خلأ را پر کند و به سمت بازیابی مجدد نفوذ فرانسه پیشروی کند. مساله دوم، تغییر فضای الجزایر بعد از انتفاضله مردمی در اوایل سال 2020 درالجزایر است که عبدالمجید تبون رئیس جمهوری فعلی این کشور را به قدرت رساند.

ناظران سیاسی اعلام کردند الجزائر پس از به قدرت رسیدن تبون به شدت احساس نیاز کرد که باید حاکمیت خود و استقلال تصمیم گیری را از سر بگیرد بدین ترتیب با انعقاد قراردادهای نظامی به ارزش 6 میلیارد دلار شامل زیر دریایی ها وهواپیماها، روابط خود را با روسیه مستحکم کرد واین مساله موجبات ناخرسندی فرانسه را به دلیل داشتن هواپیماهای فرانسوی مشابه با همان هایی که الجزائر از روسیه خریداری کرده ،فراهم آورد.

برخی ناظران سیاسی معتقدند مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای ارزیابی منافع کشورش و تصمیم گیری درخصوص روابط با کشورها با کارشناسانی متخصص رایزنی می کند . الجزائر و فرانسه از زمان استقلال الجزائر روابط خوبی داشتند اما فرانسه منافع خود و نظامی که متضمن منافعش بود یعنی حزب جبهه آزادی بخش را حفظ کرد.

این کارشناسان سیاسی افزودند: الجزائر بار سنگینی بر فرانسه شده و به این دلیل مکرون در صدد خلاص شدن از این بار است و به دنبال شریک جدیدی است.

از سوی دیگر نمایندگان پارلمان الجزائر دلائل اصلی بحران روابط دو کشور را که امانوئل مکرون در روزنامه لوموند بدان اشاره کرد را بیان کردند.

برخی نمایندگان پارلمان الجزائر افزودند: مکرون پس از شکست های اقتصادی و اجتماعی و ضررهایی که در بحران زیردریایی ها با بریتانیا،استرالیا و آمریکا به فرانسه وارد شده ، در صدد بهره برداری از اظهارات جنجال برانگیز خود درباره موضوع الجزائر به عنوان سوخت انتخاباتی و برای جلب افکار عمومی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری آتی است.

برخی نمایندگان پارلمان الجزائر اعلام کردند مکرون می خواهد به گونه ای وانمود کند که هنوز در کرانه باختری مدیترانه به ویژه آفریقا نفوذ دارد اما پیش بینی نکرده که مخاطبان طرف دیگر به راحتی از اظهارات وی نمی گذرند .

برخی نمایندگان الجزائر افزودند بستن حریم هوایی الجزائر در برابر هواپیماهای فرانسه ،محکمترین پاسخ نیست اما آغاز واکنش های رسمی عملی است زیرا اظهارات مکرون از نظر دیپلماسی بی سابقه است و شخصیت های رسمی دولت های فرانسه چنین اظهاراتی نمی کنند.

نمایندگان الجزائری تاکید کردند فرانسه قدرت خود را در مراکز اقتصادی از دست داده و مکرون مجبور شده با این اظهارات اعمال فشارکرده و الجزائر را تحریک کند تا امتیازات اقتصادی و فرهنگی که فرانسه از آن برخوردار بود را به دست بیاورد.

برخی نمایندگان الجزائر تاکید کردند زمان امتیازگیری های بدون قید و شرط فرانسه در برابر الجزائر به ویژه در مسائل اقلیمی گذشته است زیرا دیدگاه الجزائر و فرانسه در پرونده های ساحل،لیبی و صحرای غربی تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها