خطیب زاده:

مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند/ مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل توافقی دوسویه بوده/ چهارشنبه هفته آینده نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان در تهران/ تکذیب سفر غیررسمی هیات سعودی به ایران

مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند/ مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل توافقی دوسویه بوده/ چهارشنبه هفته آینده نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان در تهران/ تکذیب سفر غیررسمی هیات سعودی به ایران
دوشنبه 26 مهر 1400 - 09:39

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل توافقی دوسویه بوده است و افزود:‌ ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست.

العالم _ ایران / سیاسی

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* توافق برای گفت‌وگوها در بروکسل دوسویه بوده

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اظهارات جوزپ بورل درباره این که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید ایران وقت کافی داشته که بررسی‌های خود را انجام دهد و فکر نمی‌کنم مذاکرات در بروکسل کاملا ضرورت داشته باشد، بیان کرد: گفت‌وگوهای پنجشنبه هفته گذشته خوب و سازنده بود و نکاتی که باید به انریکه مورا می‌گفت منتقل کرد و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد و این توافق دوسویه بوده و قطعا موضوعات، چالش‌ها و موانعی که شش دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید باید در حین این گفتگوهایی که انجام می‌شود مورد رایزنی قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اجازه دهید در مسیری که گفت‌وگوها بین ایران و هماهنگ کننده برجام آغاز شده ادامه یابد. آقای باقری در اولین فرصت نکات و موضوعات مدنظر خود را بیان خواهد کرد.

* چهار دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان در فضای مثبت و دوستانه‌

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر این‌که مذاکرات با ایران پیشرفت ملموسی نداشته و این در حالی است که امیرعبداللهیان از توافقاتی در این زمینه سخن گفت نیز خاطرنشان کرد: چهار دور گفت‌وگوها در فضای مثبت و دوستانه‌ای بوده و در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری شده است.

وی گفت: یکسری نکات را به عنوان نکات قابل اهمیت بیان کردیم و تماس‌ها ادامه دارد. فکر می‌کنم واژه‌ای که به خوبی می‌تواند فضای گفت‌وگوها را بیان کند گفت‌وگوهای محترمانه است، البته به همان مقداری که محترمانه است، جدی بوده و جدی پیگیری شده و امیدواریم به نتیجه برسد.

* تهران چهارشنبه هفته آینده میزبان وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ چهارشنبه هفته آینده در تهران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه (۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه) افغانستان به صورت حضوری خواهیم بود. این نشست یک روزه خواهد بود.دستورکار نشست تهران ادامه گفت‌وگوهایی است که در دور اول به صورت مجازی برگزار شد. این کشورها متمرکز خواهند بود که کمک کنند به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و صلح و ثبات در افغانستان.

* حضور در نشست مسکو در سطح نماینده ویژه

وی همچنین اعلام کرد که ایران در نشست مسکو درباره افغانستان در سطح نماینده ویژه شرکت می‌کند.

* عدم تأیید خبر دوویچه وله

خطیب‌زاده همچنین خبر دوویچه وله مبنی بر سفر هیأتی از عربستان به ایران را تأیید نکرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر درخواست عربستان از ایران برای میانجیگری بین عربستان و یمن در پی پیش روی انصارالله در استان مأرب اظهار داشت:‌ درباره آن‌چه بین ما و عربستان در میز مذاکرات صورت می‌گیرد اجازه دهید در همان میز مذاکرات گفت‌وگوها جلو برود. آن‌چه برخی رسانه‌ها می‌گویند بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است درباره تایید یا عدم تایید آن اظهارنظر نمی‌کنم.

* مواضع روسیه را از مسکو می‌شنویم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره انجام مذاکرات در بروکسل نیز خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا آغاز شده است.اجازه دهید در مسیر خود ادامه یابد. به زودی به نقطه ای‌ خواهد رسید که جزییات بیشتری را بیان خواهم کرد. درباره رایزنی با شرکا این کار به صورت منظم انجام می‌شود و مواضع روسیه را از مسکو می‌شنویم.

خبرنگاری از خطیب‌زاده درباره تعیین حسن کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و وضعیت طاهریان فرد نماینده ویٰژه وزیر خارجه در امور افغانستان سؤال کرد که وی پاسخ داد: موضوع افغانستان موضوع ملی است و همواره به صورت ملی پیگیری شده است. دستگاه دیپلماسی به عنوان نهاد حاکمیتی همین رویکرد را داشته و الان هم همین رویکرد ادامه خواهد یافت.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: مهم این است که همه جهات ذیربط و نهادها و بخش‌های مرتبط با افغانستان در یک هماهنگی و هارمونی خاصی کارهایشان جلو رفته و باز هم جلو خواهد رفت و وزارت امور خارجه نیز به عنوان تنظیم کننده روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران نقش محوری خودش را در پرونده‌های ملی دارد.

وی افزود: آن‌چه مهم است تامین حفظ و صلح و ثبات افغانستان است که برای امنیت ملی ایران بسیار حائز اهمیت است.

خطیب‌زاده بیان کرد: تا زمانی طاهریان حضور داشت پرونده به صورت ملی پیگیری می‌شد و کماکان هم به صورت ملی پیگیری می‌شود.

* استقبال از انتخابات پارلمانی عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحولات عراق و برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور نیز اظهار داشت: از برگزاری انتخابات استقبال کرده و می‌کنیم و از این‌که در فرآیند تکاملی و فرآیند مدنی تحولات عراق شاهد این اتفاق میمون و مبارک بودیم.

وی یادآور شد: آن‌چه در عراق رخ می‌دهد توسط مردم، دولت و احزاب عراقی پیگیری می‌شود. آن‌چه مربوط به ایران است استقبال از برگزاری این انتخابات به عنوان یکی از قدم‌های تکاملی برای ساخت جامعه‌ دموکراتیک در عراق است.

* پرونده مذاکرات در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود/هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات امیرعبداللهیان که خواستار اقدام جدی آمریکا شده است، گفت: پرونده مذاکرات در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و ان‌شاءالله با ترکیب جدید انجام خواهد شد. آقای باقری در ادامه گفت‌وگوهای هفته گذشته در تهران و براساس توافق طرفین به بروکسل می‌رود در خصوص موضوعاتی که در تهران گفت‌وگو شد و موضوعاتی که باقی ماند و گفت‌وگو نشد در بروکسل ادامه خواهد یافت.

خطیب‌زاده ادامه داد: آن‌چه توسط رئیس جمهور و وزیر خارجه گفته شده این است که مذاکرات ادامه می‌یابد و تصمیم قطعی است و این فرآیند تصمیم گیری در این خصوص به نتیجه رسیده است و آن‌چه در حال انجام است روشن شدن برخی نقاطی است که چالش‌های گفت‌وگوهایی بوده که ۶ دور در وین انجام شده است. ان‌شاءالله جزییات بیشتر روشن شود خدمت شما خواهم گفت.

وی افزود: ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست. ما تمام گفت‌وگوهایی که تا به امروز صورت گرفته برای اطمینان از بازگشت کامل، موثر و بدون قید و شرط آمریکا به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهداتی که در برجام داشته و یکجانبه خارج شده و تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و فراسرزمینی بر علیه ایران اعمال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هدف اصلی اطمینان از برداشته شدن تمامی تحریم‌ها و اخذ تضمین‌هایی است که هیچ کس در واشنگتن دوباره دنیا را به بازی و سخره نگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این هدفی است که تنها از طریق گفت‌وگوهای عملگرا محقق می‌شود.آن‌چه امیرعبداللهیان در چندین اظهارنظر گفت این بود که آمریکا به جای ادامه مسیر ترامپ روند مجزایی را پیگیری کند ولی چنین نکرد. همان فشار حداکثری ترامپ را همین دولت اعمال می‌کند و با کلام نیت‌ها روشن نمی‌شود و این اقدام و عمل است که می‌تواند نشان دهد دولت فعلی بایدن متفاوت از دولت قبلی ترامپ است و در عمل آن‌چه دیدیم تداوم بوده است نه تغییر.

* دو فرآیند داخلی تعریف شده در دولت جدید

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین بیان کرد: نقطه‌ای که در دور ششم گفت‌وگوها به زمین گذاشته شد نقطه اختلافی بود. دولت جدید می‌خواهد با آسیب شناسی از آنچه اتفاق افتاده وارد مذاکرات شود. دو فرآیند داخلی در دولت جدید تعریف شده است یکی در خصوص اصل گفت‌وگوها و یکی درباره جزییات گفت‌وگوها.

وی ادامه داد: درباره اصل گفت‌وگوها آقای دکتر رئیسی اعلام کردند که به نتیجه رسیدند و گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت درباره جزییات، ابعاد، چالش‌ها و نقائص آن نظراتی هست که با خرد جمعی در حال جمع بندی است و قطعا براساس آن تصمیم گیری جدید به طرف مقابل اعلام خواهد شد و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد.

خطیب‌زاده یادآور شد: مهم این است که زمانی گفت‌وگوها آغاز می‌شود وقتی تلف نشود. ۶ دور گفت‌وگوهای وین نشان داد اگر با یک آسیب شناسی درست انجام شود این گفت‌وگوها می‌تواند اداه یابد و به نتیجه برسد.

* طالبان مسئول مستقیم در حفظ امنیت و صلح و ثبات و آرامش مردم افغانستان

خبرنگاری به ادامه جنایات تروریستی علیه شیعیان افغانستان اشاره کرد و وی گفت:‌با تمامی طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در تماس هستیم. طالبان مسئولیت مستقیم و ویژه در حفظ امنیت و صلح و ثبات و آرامش مردم و همچنین سلامت تمامی گروه‌ها و اقلیت‌های افغانستان از جمله هزاره‌ها و شیعیان دارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران حساسیت ویژه‌ای در این خصوص داشته است. از طالبان و طرف‌ها شنیده‌ایم که تمام تلاش خود را می‌کنند که چنین مواردی تکرار نشود. جامعه جهانی باید به صورت مشخص درباره ادامه این خشونت‌ها و بالا گرفتن این خشونت‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشد. از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و مجاری تماس‌هایی که با گرو‌ه‌های افغانستان و از جمله طالبان داشته و داریم در تلاشیم افغانستان وارد چرخه خشونت و ترور نشود.

* رزمایش پدافند هوایی در جمهوری آذربایجان/ حضور نامشروع رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهایمان تحمل نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره رزمایش پدافند هوایی در جمهوری آذربایجان و بررسی خرید سامانه از رژیم صهیونیستی هم بیان کرد: این‌که رزمایش‌هایی در منطقه و در کشورهای مختلف انجام می‌شود موضوعی طبیعی است و از جمله این‌که باید اطلاع رسانی دقیق در این زمینه صورت بگیرد همانطور که ایران اطلاع رسانی دقیق در این زمینه می‌کند. اگر کشورها بتوانند با این منش اقدام و اطلاع رسانی کنند نشانه بلوغ آنهاست.

وی گفت:‌ ناامنی‌هایی که در پی حضور نامشروع رژیم صهیونیستی ایجاد می‌شود همه کشورهای منطقه باید با دقت بیشتری توجه کنند. ریشه و ذات این رژیم در خون، خشونت و ترور رشد کرده و از این فضا می‌تواند رشد و نمو کند. هیچ جا پا نمی‌گذارد مگر در آن ترور و بمبگذاری و کودتا و توطئه می‌بینید.

خطیب‌زاده بیان کرد: از منطقه جنوبی خلیج فارس تا نواحی شمالی ایران و شامات و از جمله سوریه هر کجا رژیم اشغالگر قدس رفته شاهد همین هستید. دوستانه و از مجاری مختلف به همسایگان گفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران حضور نامشروع رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهایش تحمل نمی‌کند و در این خصوص با کسی شوخی نداریم.

* هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگوها طرح نکردیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای نیز تصریح کرد: هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگوها طرح نکردیم. ما در فضای رسانه‌ای پیام دریافت نمی‌کنیم و هیچ وقت از این طریق برای کسی پیام نمی‌فرستیم. آن‌چه امیرعبداللهیان از نیویورک تا تهران اشاره کرد بیان یک منطق بود که در این منطق آمریکا باید نشان می‌داد اگر واقعا در راستای بازنگری سیاست‌های قبلی خود است به صورت عملی این را نشان دهد. ولی دولت بایدن هیچ تغییری در هیچ کدام از ابعاد سیاست‌های ترامپ در قبال ایران به خصوص فشار حداکثری انجام نداده است.

وی افزود: آنچه امروز در روی زمین رخ می‌دهد فرقی با قبل از آمدن بایدن ندارد. آمریکا خیلی پیش از این می‌توانست بسیاری از اقدامات ظالمانه و گردنکشانه علیه ایران انجام داد را متوقف می‌کرد. در میانه فراگیری کرونا شاهد ادامه آن بودیم.

* دلار توسط آمریکا به ابزار نظامی علیه همه تبدیل شده

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره این‌که یک بانک روسی و یک بانک ایرانی می‌خواهند سیستمی شبیه سوئیفت راه‌اندازی کنند و امکان گشایش ال سی بین دو کشور اظهار داشت: دلار توسط آمریکا به ابزار نظامی علیه همه تبدیل شده است و تبدیل به یک سلاح و ابزار کشتار دسته جمعی در نظام پولی و مالی بین‌المللی شده است. تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا به همه نشان داد که چگونه دلار به سلاحی تبدیل شده که گردن همه را می‌زند. نظام‌های پولی و مالی دنیا به فکر این افتادند که خودشان را مستقل از نظام دلار کنند. برخی کشورها وارد اتحادیه‌های مالی و پولی با هم شدند که مستقل از دلار است.

وی افزود: این اراده وجود دارد که برخی کشورها به صورت مستقل کارهای خود را از طریق پیام‌های سیستمی ادامه دهند.

خطیب‌زاده درباره خبر منتشر شده مبنی بر تبادلات تجاری بین ایران و عربستان بیان کرد: باید اجازه دهیم گفت‌وگوهایی که در بغداد شکل گرفته و تماس‌ها بین دو طرف به نقطه قابل اعمال برسد. الان در آن نقطه قرار نداریم.

* سفر سردار باقری به پاکستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر سردار باقری به پاکستان گفت: ایشان به دعوت رئیس ارتش پاکستان و در چارچوب روابط دوستانه به این کشور سفر کرد. اصل اساسی سیاست حسن همسایگی همین است که مجمع همسایگان را با محوریت ایران داشته باشیم.

وی گفت: سفر بسیار موفقی بود در راستای مراودات نزدیک ایران و پاکستان بود و از سوی دو طرف ادامه داشته و ادامه خواهد یافت.

* وابستگان بازرگانی توسط وزارت صمت تعیین می‌شوند

وی درباره رایزنان بازرگانی نیز اظهار داشت: این‌ها وابستگان بازرگانی هستند که وزارت صمت تعیین می‌کند و ما تسهیل می‌کنیم و سعی می‌کنیم وابستگان بازرگانی مناسب کشورها باشند، ولی وزارتخانه مسئول و بررسی کننده اولیه وزارت صمت است. وزارت خارجه در دو ماه اخیر و در جلسات هیأت دولت اعلام کرده حضور گسترده‌تر وابستگان بازرگانی را تسهیل می‌کند. هر موقع به ما معرفی شوند سعی می‌کنیم در اسرع وقت حضور آنها را تسهیل کنیم.

* روابط ایران و مصر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و مصر نیز اظهار داشت: مناسبات دو کشور در سطح حافظ منافع در جریان است. گفت‌وگوی کوتاهی در بغداد بین وزیر خارجه و رئیس جمهور مصر صورت گرفت. امیدواریم در چارچوب‌هایی که صحبت می‌شود بتوانیم این روابط را به نفع منطقه به جلو ببریم.

* مهم تامین منافع مردم ایران است

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا به بروکسل می روید به جای وین اظهار داشت: بازار ما تمامی شوک ناشی از خروج یکجانبه ترامپ از برجام را جذب کرد و می‌توانم برای شما ده‌ها گزارش مستقل از اندیشکده‌های دنیا بدهم که نظام اقتصادی ایران نه تنها شوک را با سختی و با مدیریت توانست جذب کند بلکه امسال GDP مثبت را توانستیم تجربه کنیم.

وی ادامه داد: آنها می‌دانند نظام اقتصادی ایران تاب آورتر از این است و کشوری که در اوج کرونا مراودات تجاری و اقتصادیش با دنیا و کشورهای همسایه قطع نشد و صادرات نفت آن ادامه یافت، الان که ایران آن فاز را رد کرده این روند قطع نخواهد شد. آن‌چه مهم است تامین منافع مردم است و اگر منافع مردم تامین شود ساعتی را تلف نخواهیم کرد و گفت‌وگوهای هدفمند را آغاز خواهیم کرد.

* دست دوستی ایران به سوی همسایگان دراز بوده و هست

خطیب‌زاده درباره عربستان نیز بیان کرد: شاید اولین اظهارنظرها از سوی من و جمهوری اسلامی صورت گرفت. دست دوستی ایران نه الان بلکه همواره به سمت کشورهای همسایه و دوست و از جمله عربستان دراز بوده است. این بدان معنا نیست که ما چشمان را به روی اقدامات عربستان در یمن و ... بسته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات بروکسل نیز اظهار داشت: وزارت خارجه و امیرعبداللهیان با صراحت اعلام کردند که تمرکز خود را بر دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان و ارتقای مفاهیم اصلی جدید در سیاست خارجی مثل سیاست خارجی متوازن گذاشتند. آن‌چه در ۲ ماه گذشته از جلسه و ملاقات و تماس و ... آمده همه مؤید این است. یکی از موضوعات سیاست خارجی ما رفع تحریم‌های فراقانونی و یکجانبه است و این یکی از اولویت های اساسی دولت، نظام و دستگاه دیپلماسی است. سعی کردیم روابط مبتنی بر اقتصاد بدون دلار را دنبال کنیم.

* سند برنامه جامع همکاری ایران و چین

وی درباره سند برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز خاطرنشان کرد: برنامه جامع همکاری ایران و چین یک چارچوب حقوقی و عملی برای روابط بلندمدت و راهبردی دو کشور است. این روابط ابعاد و اجزای مختلف دارد که به وزارتخانه‌های مختلف و ... برمی‌گردد. امیرعبداللهیان بعد از اینکه به وزارت خارجه آمد ارزیابی از عملیاتی شدن توافق داشت و در هیأت دولت مطرح کرد و برای تمام دستگاه‌ها وظایفشان را با نگاه جدید فرستاد. به عنوان موضوع حاکمیتی در کل حاکمیت در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری جامع ایران و روسیه نیز خاطرنشان کرد: یک توافقنامه‌ای در ۱۳۷۹ را با روسیه در خصوص همکاری‌ها داریم که به صورت ۱۰ ساله بوده و ۵ ساله تمدید می‌شد و فروردین امسال به ۵ سال بعد رسیدیم. صحبتی شده بود و امیرعبداللهیان در سفر به مسکو با لاوروف به صورت جدی صحبت کرد و متن در تهران باید نهایی شود و زمانی نهایی شود و مجوز مذاکرات را اخذ کردیم دستگاه دیپلماسی برای سند جامع همکاری راهبردی با روسیه اقدام خواهد کرد.

وی درباره چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان گفت: هیچگاه رایزنی‌ها و پیگیری‌های خودمان را در این زمینه متوقف نکردیم. همچنان اولویت اصلی ما در حوزه شامات یکی همین عزیزان هستند که مفقود هستند و همچنان پیگیری می‌کنیم. به شما اطمینان بدهم دیپلمات‌هایی که در آن سال‌ها مفقود شدند به عنوان دیپلمات‌های زنده جمهوری اسلامی ایران پیگیر آنها هستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات رئیس جمهور آذربایجان و ایران را متهم به قاچاق مواد مخدر به همراه ارمنستان به اروپا کرده است نیز اظهار داشت: توصیه‌ام به برادران در جمهوری آذربایجان این است که بیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه دهند در کانال‌های دیپلماتیک که پیام‌های مثبت و دوستانه می‌فرستند در همان مسیر ادامه یابد. ایران به تأیید و اعتراف نهادهای ذیربط بین‌المللی به خرد همه کنشگران که در فضای بین‌المللی آشنا به موضوعات هستند ایران در مبارزه با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر پیشرو است. ما شهدایی را در این مسیر داده‌ایم. شاید روشن باشد برخی اظهارنظرات رسانه‌ای از سوی مسئولان آذربایجان با چه هدفی صورت می‌گیرند توصیه می‌کنم مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند و اجازه ندهند روابط طبیعی ایران و این کشور با دست‌های مصنوعی به هم بریزد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات وزارت خارجه در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز بیان کرد:‌ دبیرخانه در وزارت خارجه کارها را پیگیری می‌کند و ادارات مربوطه در وزارت خارجه اسناد را آماده می‌کند. مراحل عضویت قطعی مراحل خاصی است که با همکاری مجلس باید صورت بگیرد. حداقل یک پروسه چند ماهه را در ماه‌های آتی پیش رو داریم.

خبرنگاری درباره پیگیری‌ها در خصوص دو تبعه کرد ایرانی که به جبهه النصره تحویل داده شدند سؤال کرد که خطیب‌زاده پاسخ داد: ما هیچ موضوعی را بدون پیگیری رها نکرده و نمی‌کنیم. در موضوعات مرزی همواره یکسری دقایقی وجود دارد که باید براساس دقایق عمل کرد. گزارش‌ها ضد و نقیض همواره وجود داشته است. مرزبانان ما جلسات مشترک داشتند و موضوع در تهران و آنکارا در دست پیگیری است. در این موضوع و یکی دو موضوع دیگر مرزی در حال صحبت هستیم.

وی در ابتدا آغاز هفته وحدت را تبریک گفت و افزود: ان‌شاءالله به برکت این هفته، امت اسلامی روزهای بهتری را در پیش داشته باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها