نشست سه جانبه درباره ایران و سوریه؛ تل آویو چه کاره است؟!

نشست سه جانبه درباره ایران و سوریه؛ تل آویو چه کاره است؟!
دوشنبه 26 مهر 1400 - 12:15

این همه اصرار از سوی روسیه و آمریکا برای گنجاندن رژیم صهیونیستی در نشست های مربوط به آینده سوریه یا برنامه هسته ای ایران و کلا تحولات خاورمیانه آنهم طوری که انگار این رژیم یک کشور واقعی و قدرتمند است، اصلا قابل درک نیست.

العالم - سوریه

الکساندر بن تسفی، سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو دیروز عصر اعلام کرد که این رژیم با روسیه و آمریکا برای برگزاری نشستی با حضور مشاوران امنیت ملی سه جانبه (روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی) برای بررسی اوضاع در سوریه و ایران توافق کرده اند.

درست است که این سفیر در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اذعان کرده است که هنوز زمان و مکان برگزاری این نشست مشخص نشده است اما پیش بینی کرده است که این نشست به طور جدی در دستور کار نفتالی بنت در سفر جمعه آینده (22 نوامبر) وی در دیدار احتمالی اش با ولادیمیر پوتین قرار گیرد.

آینده سوریه را نه رژیم صهیونیستی تعیین می کند و نه آمریکا بلکه این ملت و رهبران و متحدان این کشور هستند که آینده این کشور را رقم خواهند زد. اگر رژیم صهیونیستی و آمریکا می توانستند چنین کاری انجام دهند در 10 سال گذشته انجام می دادند و مجبور نبودند بیش از دویست میلیارد دلار برای براندازی حکومت سوریه هزینه کنند.

در این بین جای تعجب است که – البته اگر این ادعا درست باشد - چرا روسیه با قبول این طرح، سوریه و ایران و سایر کشورهای عضو محور مقاومت را تحریک می کند. این کشور با قبول این طرح، نه تنها اهمیتی بیش از حد ظرفیت رژیم صهیونیستی به این رژیم می دهد بلکه این رژیم در واقع اصلا نقش تعیین کننده ای در منطقه ندارد بلکه فقط با چند پهپاد آمریکایی می خواهد در منطقه قدرت نمایی کند. در حالی که اگر این پهپادها روزی به کشوری مثل ایران حمله کند، قول علی شمخانی، فرودگاهی برای بازگشت نخواهند یافت.

رژیم صهیونیستی طی 5 سال گذشته بیش از 350 بار به اهداف نظامی و غیر نظامی ایرانی و سوری در عمق خاک سوریه حمله کرده است اما نتوانسته است دولت سوریه را حتی تضعیف کند کما اینکه نتوانسته است مانع اصابت موشک های نقطه زن حزب الله شود و از همه مهتر اینکه حتی نتوانسته است یک مستشار ایرانی را از خاک سوریه بیرون کند.

از دید ناظران، همه این شکست ها باید در دستور کار نشست پوتین و مهمان اسرائیلی اش در روز جمعه آینده قرار بگیرند چرا که ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی بیش از آنکه به سوریه خسارت وارد کرده است، می تواند به حیثیت مسکو لطمه زده و اعتبار این کشور را در منطقه زیر سئوال ببرد.

در اینجا برای هزارمین بار متذکر می شویم که رژیم صهیونیستی که در عملیات "شمشیر قدس" غزه شکست خورد و موشک های غزه 11 روز حریم هوایی این رژیم را مسدود کردند و 6 میلیون صهیونیست را مجبور کردند به پناهگاه بروند، همین الان در وقت اضافه به سر می برد و ایران که هم اکنون آماده گفتگو درباره مسائل و آینده خود با دو ابرقدرت است، بازوهای موشکی آن در محور مقاومت می توانند هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی را پاسخ دهند و خود پهپاد غول پیکر آمریکایی را بر زمین نشاند و محاصره آمریکا علیه لبنان و سوریه را در بانیاس سوریه شکست، هنوز هم اگر بخواهد می تواند در شرایط مناسب، بیش از این قدرت خود را نشان دهد.

در پایان خاطرنشان می کنیم که هر کس که می خواهد مسائل ایران و سوریه را بررسی کند باید به تهران و دمشق برود نه جای دیگر. زیرا زمانه عوض شده و پس از آنکه تهران اعلام کند که به مقدمات بمب هسته ای دست یافته است، بیش از این هم عوض خواهد شد.

عبدالباری عطوان - روزنامه رأی الیوم

پربیننده ترین خبرها