سفر گروسی به واشنگتن جهت رایزنی درباره برجام

سفر گروسی به واشنگتن جهت رایزنی درباره برجام
دوشنبه 26 مهر 1400 - 13:24

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری نوشت، برای رایزنی درباره برجام، راستی‌آزمایی هسته‌ای و موضوعات دیگر راهی آمریکا شده است.

العالم - آمریکا

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از سفر به واشنگتن خبر داد.

گروسی در پیامی توئیتری نوشت:‌ «جهت رایزنی با آنتونی بلینکن [وزیر امور خارجه] و کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و دیگر مقامات درباره برجام و راستی‌آزمایی هسته‌ای، تغییرات اقلیمی، امنیت و ایمنی اتمی و چگونگی حمایت ایالات متحده از اقدامات حیاتی آژانس در راستای سلامت و توسعه، راهی واشنگتن دی‌سی شدم».

سفر گروسی به آمریکا در حالی انجام می‌شود که ۲۲ مهر ماه «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبان «انریکه مورا» معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود. پس از برگزاری این نشست در تهران اعلام شد که قرار است گفت‌وگوها در طی دو هفته آینده در بروکسل از سر گرفته شود.

بعد از توافق اخیر ایران و اتحادیه اروپا برای گفت‌و‌گو در بروکسل با موضوع برجام، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره این گفت‌و‌گوها ابراز امیدواری کرد. منابع رسانه‌ای روز دوشنبه (امروز) از اظهارات تازه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات با ایران درباره برجام خبر دادند.

مقامات آمریکایی و صهیونیستی اخیراً در گفت‌وگوهایی که درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند ادعا کرده‌اند اگر روش دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران به جایی نرسد به «نقشه دوم» متوسل می‌شوند. با این حال بورل می‌گوید اتحادیه اروپا از نقشه دومی حمایت نخواهد کرد.

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

گروسی پیش‌تر اذعان کرده است: «این مسئله، همانطور که در توضیحات خود توصیف کردید، یک اقدام متقابل و چشم در برابر چشم است که متأسفانه از زمانی شروع شد که ایالات متحده از این توافق (برجام) خارج شد و ایران به تدریج، کاهش تعهداتش ذیل برجام را شروع کرد. پس از آن قطعاً دامنه دید و میزان بازرسی‌هایی که داریم، کاهش یافته است. بله این صحت دارد».

فارس

پربیننده ترین خبرها