پیام ‎های تحولات در شمال سوریه| آیا ام المعارک در ادلب نزدیک شده است؟

پیام ‎های تحولات در شمال سوریه| آیا ام المعارک در ادلب نزدیک شده است؟
دوشنبه 26 مهر 1400 - 14:41

در شرایطی که رئیس‌جمهوری ترکیه بر عملی کردن تهدیدهایش مبنی بر عملیات نظامی جدید در شمال سوریه تأکید دارد، بدیهی است که صبر طرف سوری و نیز روسیه تمام شود از اینکه زمان انتظار برای اجرایی شدن توافق میان اردوغان و پوتین طولانی شده است... بمباران شهر "سرمدا" مهم‌ترین پیامی است که ترکیه طی بیش از 7 سال از طرف سوری دریافت کرده است.

العالم- تحلیل روز

شهر سرمدا در حومه شمالی ادلب واقع است که تحت کنترل کامل گروه تروریستی جبهه النصره—تحت حمایت و نظارت ترکیه- قرار دارد و حملات هوایی سوریه نیز شامل جاده مواصلاتی "باب الهوی" و سرمدا بود. در نتیجه این صریح‌ترین پیام برای اعلام این است که صبرمان به دلیل طفره رفتن ترکیه از اجرای تعهداتش تمام شده است.

گذرگاه مرزی باب الهوی، که جبهه النصره از آن مسیر عبور می‌کند، اصلی‌ترین مرکز اقتصادی و تجاری است که تمام مناطق خارج از کنترل دولت سوریه را تامین می‌کند و ایجاد اختلال در آن باعث می‌شود که ترکیه مجبور به بستن آن شود. علی‌رغم اینکه در نتیجه توافق روسیه و ترکیه، منطقه سرمدا در دایره اهداف نظامی ارتش نبود ولی روسیه امروز معادله را به دلیل تهطی ترکیه از تعهداتش و احتمالا به دلیل مداخله نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه بر هم زده است و این به معنای آغاز نبرد طولانی‌مدت ادلب خواهد بود.

ترکیه می‌گوید با گروه‌های کرد که امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کنند، مبارزه می‌کند. در حالی‌که این حق مسلم سوریه است که با النصره مبارزه کند، زیرا که این گروه در فهرست تروریسم بین‌المللی قرار دارد و امنیت چندین کشور را تهدید می‌کند. لذا آنکارا مجبور است پای میز مذاکره بنشیند و تعهداتش را عملی کند. امروز گروه‌های مسلح در مقابل دیدگان ترکیه، جاده بین‌المللی حلب- لاذقیه را بسته‌اند و النصره نیز ادلب را اقتصاد و تجارت ادلب را مدیریت می‌کند. در مقابل، ممکن است دمشق به عنوان پاسخی مشابه، گذرگاه باب الهوی را تحت حملات هوایی قرار دهد.

زمانی سوریه پاسخ داد که ترکیه نیروهایش را برای سیطره بر شهرک "تل رفعت" در شمال حلب مستقر کرده است همانطور که فرمانده ارتش ترکیه به گروه‌های سوری همپیمان خود اعلام آماده‌باش داده و با پرتاب هوایی منشورهایی، نزدیک بودن این حمله را اعلام کرده است و همچنین از اهالی خواستار همکاری شده است و این اقدام حداقل خط قرمز در توافق ترکیه و روسیه است.

ورود ترکیه به تل رفعت و گسترش اشغالگری آن در سوریه به معنای پاره کردن تمام توافقنامه‌های سابق میان پوتین و اردوغان و متعاقبا به معنای شکست اخیر میان این دو رئیس‌جمهور خواهد بود و این وضعیت یکی ازا حتمالات را تقویت می‌کند: آزادسازی نظامی ادلب و یا امتیازدهی بزرگ ترکیه در هر مذاکره جدیدی؛ زیرا یکسره کردن سرنوشت جاده بین‌المللی "ام 4" برای اقتصاد سوریه بسیاری حیاتی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها