تظاهرات مردم بصره در اعتراض به نتیجه انتخابات+ فیلم

سه شنبه 27 مهر 1400 - 13:46

پیامدهای اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق روز به روز بیشتر شده و درحال تبدیل شدن به تظاهراتی پراکنده در استان های مختلف است.

العالم-عراق

استان بصره واقع در جنوبی ترین نقطه عراق، یکی از مراکزی است که اعتراضات مردمی گسترده ای در آن جریان دارد. تظاهرات کنندگان خشمگین راه های اصلی و حیاتی این شهر را بستند و اعلام کردند که نتایج اعلام شده انتخابات را نمی پذیرند. آنها کمیساریای عالی انتخابات را به ارائه اعداد غیر واقعی درخصوص آرای کاندیداها متهم کردند.

فهمی حمزه عباس یکی از کاندیداهای انتخابات پارلمانی در گفتگو با شبکه العالم گفت:" مداخلات داخلی یا خارجی در انتخابات وجود دارد و دستگاه های تشخیص هویت نیز به شدت دچار مشکل هستند. خطاهای زیاد و بزرگی بخصوص در اعلام اولیه نتایج رخ داده است".

میعاد مسلم از کنشگران حقوقی اظهار داشت:" مردم از این انتخابات انتظار آسایش و شادی داشتند و آن را به منزله یک جشن انتخاباتی می دیدند. اما این جشن پس از اعلام نتایج به یک فاجعه تبدیل شد و خیابان ها مملو از تظاهرات و فریاد شدند. ما می خواهیم بدانیم که چه کسی در آرا دست برده است".

کمیساریای انتخابات بصره در پاسخ به معترضان از آنها خواست که ادعای خود مبنی بر بی طرفانه نبودن انتخابات را با ارائه مدرک اثبات کنند و افزود: بالغ بر صد درخواست تجدیدنظراز سوی نامزدها ارائه شده است.

منتصر الشاوی نماینده قانونی کمیساریای انتخابات بصره بیان داشت:" هنگامی که نهادی را به نقض قانون متهم می کنید، باید برای آن مدرک ارائه کنید تا به صورت قانونی با آن برخورد شود. درخواست های تجدیدنظر اولیه در بصره به 100 مورد رسیده است".

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به "چهارچوب هماهنگی"، به نوبه خود مسئولیت آنچه را که ناکامی صلاحیت انتخاباتی نامید، بر گردن کمیساریای انتخابات عراق انداخت.

هم زمان با شدت گیری اعتراضات به نتایج انتخابات، رئیس جمهور عراق ضمن قانونی دانستن حق اعتراض به نتایج اعلامی، بر ضرورت عدم تعرض به امنیت و اموال عمومی و صلح داخلی کشور تاکید کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها