هزینه چند تریلیون دلاری آمریکا برای به‌روزرسانی تسلیحات هسته‌ای

هزینه چند تریلیون دلاری آمریکا برای به‌روزرسانی تسلیحات هسته‌ای
چهارشنبه 28 مهر 1400 - 03:21

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری گفت آمریکا نه تنها دارنده بزرگترین و پیشرفته‌ترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای بوده بلکه چند تریلیون دلار هم برای به‌روز رسانی تسلیحات هسته‌ای خود سرمایه‌گذاری کرده است.

العالم-آمریکا

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه گفت پکن قاطعانه با اقدام آمریکا در چین‌هراسی مخالف است. چین همواره محافظ صلح جهانی بوده و در توسعه جهانی نقش داشته است و به حفظ نظم بین‌المللی و تامین منافع عمومی پایبند است».

وی در ادامه گفت: «چین بدون تردید، سیاست دفاع ملی خود را که ماهیت دفاعی داشته و همچنین راهبرد هسته‌ای دفاعی خود را پیگیری می‌کند و همواره نیروی هسته‌ای خود را در کمترین سطح مورد نیاز برای محافظت از امنیت ملی حفظ می‌کند»

چین وارد رقابت هسته‌ای نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه چین اضافه کرد: «چین هرگز وارد رقابت هسته‌ای با هیچ کشوری نخواهد شد و تنها هدف چین از توسعه قابلیت‌های نظامی ضروری، حفاظت از منافع امنیت مشروعش است».

قابلیت‌های نظامی چین تهدیدی برای هیچ کشوری نیست

وانگ ونبین اضافه کرد: «تقویت رشد چین، نیرویی برای صلح جهانی است. هیچ کشوری توسط قابلیت‌های دفاع ملی چین تهدید نخواهد شد که این تا زمانی است که قصدی برای تهدید یا تضعیف حاکمیت ملی، امنیت و تمامیت ارضی چین وجود نداشته باشد».

وی اضافه کرد: «آمریکا نه تنها دارای بزرگترین و پیشرفته‌ترین زرادخانه هسته‌ای جهان بوده بلکه چند تریلیون دلار برای به روزرسانی تسلیحات هسته‌ای خود سرمایه گذاری کرده است».

چین هراسی به دستاویزی برای آمریکا تبدیل شده است

سخنگوی وزارت خارجه چین اضافه کرد: «آمریکا با تشدید چین هراسی به دنبال یافتن دستاویزی برای تقویت قابلیت‌های نظامی خود و مزیت امنیت مطلق است».

وانگ ونبین گفت: «همانطور که برای همه ما شناخته شده است، آمریکا از پیمان محدود کردن سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک و پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شده و به طور مداوم در حال پیشبرد استقرار سامانه دفاع موشکی خود در سطح جهان است».

وی اضافه کرد: «برای مدت‌ها، آمریکا تنها کشوری است که مانع از مذاکرات درباره پروتوکل راستی آزمایی کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی است».

علاوه برآن، آمریکا گفت‌وگوها درباره کنترل استقرار تسلیحات در فضا را متوقف کرده و به دنبال انتقال زیردریاییهای هسته‌ای به کشوری که هسته‌ای نبوده، است که خطر اشاعه هسته‌ای را افزایش می‌دهد».

سخنگوی وزارت خارجه چین اضافه کرد: «آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت، طی سالیان اخیر، به ذهنیت جنگ سرد روی آورده، تقویت نظامی خود را به صورت همه جنبه به پیش برده، تعمیق ائتلاف نظامی را ادامه داده و گروههای نظامی تشکیل داده است».

وانگ ونبین در ادامه این کنفرانس خبری گفت: «چیزی که آمریکا انجام میدهد شدیدا صلح و امنیت جهانی را تضعیف کرده و به ثبات راهبردی جهان آسیب میرساند».

وی اضافه کرد: «این ادعا توسط آمریکا که چین در حال تشدید رقابت تسلیحاتی بوده، صرفا با هدف منتقل کردن تقصیرها به دیگران و انحراف توجه‌هاست».

«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون اخیرا در مصاحبه‌ای به شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «ما نگرانی‌های خود را در مورد توانایی‌های نظامی که چین به دنبال آن می‌رود، روشن کرده‌ایم، توانایی‌هایی که تنها تنش‌ها را در منطقه و فراتر از آن افزایش می‌دهد. این یکی از دلایلی است که ما چین را یک چالش به شمار می آوریم.»

نشریه «فایننشال تایمز» نیز شامگاه شنبه گزارش داد که چین در ماه آگوست یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرده که قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان دهنده قابلیت فضایی پیشرفته‌ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت زده کرد.

پنج نفر از افراد مطلع ازاین آزمایش به فایننشال تایمز گفتند: «ارتش چین موشکی را پرتاب کرد که یک وسیله گلایدر مافوق صوت را حمل می‌کرد و قبل از حرکت به سمت هدف‌، از فضای مدار پایین زمین عبور کرد.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها