پایان ماموریت یک شیاد در افغانستان

پایان ماموریت یک شیاد در افغانستان
چهارشنبه 28 مهر 1400 - 11:19

مردم و سیاست‌مداران افغانستان در واکنش به پایان ماموریت زلمی‌خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، وی را فردی شیاد و عامل بسیاری از مشکلات افغانستان برشمردند.

العالم ـ آسیا

انتشار خبر پایان ماموریت زلمی خلیل‌زاد سفیر و نماینده اسبق جورج دبلیو بوش و مشاور رئیس جمهور ترامپ برای افغانستان، بازتاب گسترده ای در بین سیاستمداران، کارشناسان، طالبان و حتی مردم عادی داشت، در حالی که بیشتر افغانستانی ها نقش وی را به شدت منفی و خلاف منافع مردم توصیف کرده اند اما طالبان از نقش وی در روند صلح تقدیر کرده است.

"رنگین دادفر اسپنتا" مشاور سابق امنیت ملی افغانستان در توئیتی نوشت که خلیل‌زاد نقش ویرانگرش در روند اسارت‌باری به نام صلح ایفا کرد. نه تنها برخی از رهبران ساده انگار را باخود همسو و همراه کرد بلکه با استفاده از احساسات قومی این روند را ممکن ساخت.

"رحمت الله اندر"مشاور سابق شورای امنیت ملی افغانستان هم در توئیتی خاطرنشان کرد، خلیل زاد رفت اما اقدامات ویرانگر و مخرب او، سال ها دامنگیر مردم افغانستان خواهد بود.

رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان نوشت، خلیل زاد باید استعفا می داد چون ماموریت تخریب و پایان نظام و دولت افغانستان را با موفقیت به پایان رساند.

وی تصریح کرد که این مرد شیاد (خلیل زاد) پس از بردن افغانستان به یک فاجعه برگشت ناپذیر، از صحنه اخراج شد.

سید اسحاق گیلانی، دبیرکل حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان هم گفته که خلیل‌زاد پس از امضا توافقنامه صلح با طالبان، افغانستان را با بحران سیاسی و نظامی مواجه کرد. وضعیت و بدبختی امروز افغانستان نتیجه کار خلیل زاد است .

احمدسعیدی از فعالان فضای مجازی در فیسبوک نوشت که زلمی خلیل‌زاد بالاخره برکنار شد اما میراث باقی مانده وی، بد بختی، ویرانی، سرگردانی و سقوط نظام افغانستان و بد نامی آمریکا در سطح بین المللی بود. خلیل‌زاد پس از تبدیل افغانستان به جهنم از کار برکنار شد.

"علی مدد سلطانی" یکی دیگر از کاربران فضای مجازی خاطرنشان کرده که این چهره فاشیست و قوم‌گرا افغانستان را نابود کرد و وضعیت کنونی افغانستان میراث وی است.

عارف ادیب کاربر شبکه های اجتماعی نیز نوشته، خلیل‌زاد یک کشور را نابود، یک نظام را ساقط، یک ملت را پایمال، یک ابرقدرت و شرکای مقتدر بین‌المللی ( ناتو ) را شرمنده‌ تاریخ ساخت و رفت!

وی افزود: وی کثیف‌ترین چهره در نظام و سیاست خارجی آمریکا است که برای به قدرت رساندن گروه‌های تروریستی و تندرو مانند القاعده و حقانی تلاش همه جانبه ای انجام داد.

اما طالبان با تقدیر از نقش خلیل زاد در روند صلح، وی را همکاری خوب دانسته که ماموریت آمریکا را به پیش برده است.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت که در دوره ماموریت خلیل‌زاد پیشرفت های خوبی داشتیم و ابراز امیدواری کرده که در دوره ماموریت «تام ویست» نیز به خوبی به پیش برویم.

انعام الله سمنگانی، یکی از سخنگویان طالبان گفته که خلیل زاد در اصل از طرف آمریکا برای پیشبرد فرامین واشنگتن به افغانستان آمده بود و آنچه به وی دستور داده شده بود، انجام داد.

خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پس از نزدیک به دو سال گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در دوحه، توافق صلح را با این گروه امضا کرد، توافقی که براساس آن نیروهای خارجی بدون اعلام قبلی افغانستان را ترک کردند که به برچیده شدن دولت محمداشرف غنی منجر شد.

پربیننده ترین خبرها