فرانسه، انگلیس را تحریم می‌کند؟!

فرانسه، انگلیس را تحریم می‌کند؟!
پنج‌شنبه 29 مهر 1400 - 01:53

سخنگوی دولت فرانسه می‌گوید اگر انگلیس به قایق‌های ماهیگیری این کشور اجازه فعالیت در آب‌های اطراف یک جزیره مشخص را ندهد، تا پایان هفته تحریم‌هایی را علیه لندن اعمال می‌کند.

العالم - اروپا

بعد از جنجال معاهده نظامی انگلیس با آمریکا و استرالیا در حوزه اقیانوس‌های هند-آرام، که منجر به لغو قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه توسط کانبرا شد، اکنون گفته می‌شود که پاریس به‌دنبال تحریم لندن است.

سخنگوی دولت فرانسه شامگاه چهارشنبه گفت پاریس در مورد اختلافات مربوط به ماهیگیری با بریتانیا، تحریم‌های احتمالی را در مورد قیمت انرژی و تجارت تا پایان هفته اعلام خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پاریس به شدت از تصمیم ماه گذشته انگلیس در جزیره جرزی برای رد مجوز فعالیت ده‌ها قایق ماهیگیری فرانسوی در آب‌های سرزمینی خود عصبانی است و این اقدام را غیرقابل قبول می‌داند.

«گابریل آتال» سخنگوی دولت فرانسه در این‌باره توضیح داد: «بدیهی است در موقعیتی هستیم که در صورت عدم رعایت توافق، تحریم‌ها را اعمال کنیم. چند نوع تحریم ممکن است؛ قیمت انرژی، دسترسی به بنادر (فرانسه)، مسائل تعرفه‌ها».

آتال گفت در صورت عدم دستیابی به توافق با بریتانیا درخصوص جزیره جرزی، این تحریم‌ها از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد.

فرانسه همچنین از شرکای خود در اتحادیه اروپا خواسته که در این مناقشه به‌صورت یکپارچه عمل کنند و از ۲۷ عضو این اتحادیه درخواست کرد اقدامات متقابل را آماده کنند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد، یک مقام ارشد پاریس از گفتن اینکه آیا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور در نشست پنجشنبه و جمعه اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد این موضوع با همتایان خود بحث خواهد کرد یا نه، خودداری کرد.

پیش از این نیز دولت فرانسه با بیان اینکه انگلیس در حال بازی سیاسی با حقوق ماهیگیری در دوران پسا-برگزیت است، گفت گزینه‌های مقابله به‌مثل با اقدام لندن در جلوگیری از ورود قایق‌های ماهیگیری فرانسوی را بررسی می‌کند.

ماهیگیری و کنترل آب‌های انگلیس یکی از موضوعات داغ در همه پرسی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود. اما ماهیگیران انگلیسی از آن زمان دولت لندن را متهم کرده‌اند که با اجازه دادن به قایق‌های اروپایی برای ماهیگیری در آب‌های سرزمینی‌شان، آنها را به منفعت مالی فروخته است.

حدود یک ماه قبل بود که استرالیا اعلام کرد ذیل معاهده جدیدی که با انگلیس و آمریکا امضا کرده، سفارش خرید زیردریایی‌های معمولی از فرانسه را لغو می‌کند و حداقل هشت زیردریایی اتمی را با کمک فناوری‌های دو کشور مذکور تولید خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها