طرح جایگزین ترکیه برای عقب نشینی از جاده حلب-لاذقیه چیست؟

طرح جایگزین ترکیه برای عقب نشینی از جاده حلب-لاذقیه چیست؟
پنج‌شنبه 29 مهر 1400 - 16:32

کارشناسان و ناظران بر این باورند که تکلیف نبرد ادلب به زودی روشن خواهد شد، به همین دلیل نیروهای کرد چند راه پیش رو دارند: یا با دولت سوریه همکاری کنند یا وارد درگیری هایی شوند که بدون شک در آن بازنده خواهند بود.

العالم- نظرکده

کارشناسان مسائل استراتژیک ضمن تاکید بر اینکه همه سرزمین های اشغالی سوریه از شمال تا جولان، دیر یا زود تحت کنترل دولت در خواهد آمد، بیان داشتند که زمان عملیات نظامی برای آزاد سازی این سرزمین ها را ارتش سوریه و حکومت آن تعیین می کند.

به گفته این کارشناسان عوامل مهمی وجود دارد که مانع از عملیات نظامی جدید ترکیه در خاک سوریه می شود که شامل بحران داخلی ترکیه، ناکامی ترکیه در توافق با روسیه، توافق نامه یونان-مصر-قبرس، وجود محور مقاومت از تهران تا غزه و محور چین-روسیه برای مقابله با تروریسم هستند.

کارشناسان مسائل ترکیه اظهار داشتند که ترکیه در خاک سوریه شیوه حمله را بهتر از دفاع به کار می گیرد، به همین دلیل تهدید کرده که در صورت عقب نشینی از دو سمت جاده حلب-لاذقیه به تل رفعت حمله خواهد کرد.

کارشناسان مسائل ترکیه خاطرنشان کردند عملکرد آمریکا در سوریه با ترکیه و کردها به شیوه دورویی است، لذا ترکیه در این باره با آمریکا دچار اختلاف است و این اختلاف با اعزام فرستاده ویژه کردهای سوریه از سوی آمریکا، شدت گرفته است. کارشناسان افزودند که تنش ترکیه و روسیه به سود آمریکایی ها و کردها در سوریه است.

کارشناسان ترکیه بیان داشتند نیروهای ترکیه درصدد انجام عملیات نظامی در تل رفعت و سپس منبج هستند تا کنترل مناطق درع الفرات، عفرین و ادلب را بدست آورند تا از این طریق، حلقه وصل جغرافیایی برای حضور آنها در سوریه ایجاد شود و علاوه بر آن، از خطر کردها رهایی یابند. اما مانع اصلی بر سر راه ترکیه این است که حریم هوایی این مناطق در اختیار روسیه است، لذا روسیه عامل تعیین کننده ای است که بدون اجازه این کشور، ترکیه قادر به انجام چنین عملیاتی نخواهد بود.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ترکیه در تلاش برای گسترش حضور خود در خاک سوریه است، لذا روسیه به دنبال متقاعد کردن ترکیه برای عقب نشینی به پشتوانه ضمانت های لازم برای مصون کردن آن از کردها است. از همین رو روسیه باید نسبت به عدم تعرض دو طرف ترکی و کردی به یکدیگر متعهد گردد.

تحلیلگران سیاسی تاکید می کنند که اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلاش می کند براساس نقشه درگیری جدیدی قواعد متفاوتی ایجاد کند، یعنی از جاده حلب-لاذقیه عقب نشینی کرده و در عوض، در مناطق دیگری پیشروی کند تا فشار علیه کردها را ادامه دهد.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که اگر آمریکا از خاک سوریه خارج شود، نقش خود را به ترکیه خواهد سپرد، و البته حضور روسیه بین منطقه کردنشین و مرزهای ترکیه، مانعی برای این جایگزینی خواهد شد.

به گفته تحلیلگران، روسیه با نقشی که ایفا کرد، توانست به بازیگری منطقه ای و بین المللی بدل گردد، لذا برای حفظ نقش خود، تنها گزینه ای که در پیش رو دارد آزادسازی همه خاک سوریه است.

تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کنند که روسیه با نیروهای خارجی حاضر در خاک سوریه درگیر نخواهد شد و به عملیات نظامی، سیاسی ادامه خواهد تا همه آنها را از این خاک سوریه بیرون براند.

پربیننده ترین خبرها