آغاز نشست سران اروپا در بروکسل تحت تاثیر بحران مهاجرت و انرژی

آغاز نشست سران اروپا در بروکسل تحت تاثیر بحران مهاجرت و انرژی
پنج‌شنبه 29 مهر 1400 - 17:21

نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی عصر امروز پنجشنبه کار خود را در بروکسل آغاز کرد که با دو چالش اساسی یعنی بحران مهاجرت و انرژی، دست و پنجه نرم می کند و از طرفی اختلافات این اتحادیه با لهستان نیز بر فضای نشست سایه افکنده است.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های اروپایی گفتند مناقشه اتحادیه اروپا با لهستان بر سر رد برخی قوانین این اتحادیه نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا را تحت الشعاع قرار می دهد.

این مساله بر موضوع اصلی گردهمایی بروکسل سایه می افکند که بررسی می کند چگونه اروپا می تواند با بحران جهانی انرژی کنار آید، در حالی که به سیاست های بلندپروازانه سبز پایبند بماند.

نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فضایی حساس برگزار می شود. این نشست به چند موضوع مهم از جمله مساله مهاجرت و بحران انرژی می پردازد.

از دیگر موضوعاتی که قرار است در این نشست مورد بحث قرار گیرد، موضوع همه گیری کووید – ۱۹، انتقال اروپا به آینده دیجیتالی و عاری از کربن و تجارت است.

با افزایش اختلافات بروکسل- ورشو به دلیل حکم صادره از سوی دادگاه قانون اساسی لهستان مبنی بر برتری قوانین قضایی این کشور بر اتحادیه اروپا، رئیس کمیسیون اروپا چند گزینه از جمله ابزارهای حقوقی، مالی، تعلیق حق رای و تهدید به اعمال تحریم های بیشتر علیه لهستان را مطرح کرده است.

جدال لفظی میان اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و ماتئوش موراویتسکی نخست‌وزیر لهستان در پارلمان اروپا در استراسبورگ، آخرین مرحله از رویارویی طولانی‌مدت دو طرف بوده است. تنش میان نهادهای اروپایی و ورشو که هم‌اکنون حول مساله ارجحیت قوانین داخلی یا اروپایی متمرکز است، سال گذشته و با ماجرای متهم شدن لهستان، همراه با مجارستان، به نقض حاکمیت قانون از سوی اتحادیه اروپا آغاز شد.

شماری از رهبران حزب قانون و عدالت لهستان در هفته‌های اخیر و با بالا گرفتن اختلاف میان دو طرف اتحادیه اروپا را به پولگزیت تهدید کرده اند. تهدیدی که حتی اگر عملی هم نشود، روحیه جریان‌های سیاسی پرشمار بدبین به اتحادیه اروپا را در ۲۷ کشور عضو تقویت خواهد کرد.

دادگاه قانون اساسی لهستان اوایل ماه جاری میلادی طی حکمی بخشی از قوانین اتحادیه اروپا را با قانون اساسی لهستان در تناقض دانست و مقرر کرد که قوانین لهستان ارجحیت داشته باشند. لهستان مدت هاست که متهم به دور زدن برخی از مقررات و مصوبات کمیسیون اروپا یا دیوان عالی اتحادیه اروپا بوده و از اجرای آن ها با این استدلال که با قوانین لهستان ناسازگارند خودداری کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها