سیاست امریکا در قبال چین: " از تایوان دفاع خواهیم کرد" ... " با چین وارد رویارویی نخواهیم شد"

سیاست امریکا در قبال چین:
يکشنبه 2 آبان 1400 - 15:40

از سیاست به عنوان "هنر غیر ممکن ها " نام برده می شود. بدین معنا که دشمن امروز ممکنست فردا، دوست باشد و بالعکس. اما با کمی تعمق دراین مساله، می توان نمونه هایی بیشتر از این واقعیت یافت. منظور در اینجا، موضع امریکا درقبال تایوان و رویارویی با چین است.

العالم تحلیل روز

پر واضح است که سیاست های دولت های "دموکرات" آمریکایی با دولت های "جمهوری خواه" دراین کشور متفاوت است. درحالیکه جمهوری خواهان خواهان توسل به زور و جنگ برای تحقق منافع واشنگتن درخارج از مرزها هستند، دموکرات ها تلاش می کنند از عامل ویران گری از داخل به همراه تهدید با توسل به زور درصورت نیاز، استفاده کنند و این مساله ای است که درمورد ایران، شاهد آن هستیم، به گونه ای که واشنگتن تلاش می کند از داخل ایران به ویرانگری و تخریب بپردازد ، درحالیکه می بینیم طرح خرابکارانه اش با تهدیداتی مبنی بر توسل به زور ، رو به عقب نشینی است.

اما درمورد تایوان، وضعیت متفاوت است. همانظور که رهبران سیاسی و نظامی در واشنگتن اذعان دارند، در اینجا رویارویی با بزرگترین خطر برای منافع آمریکا یعنی چین است و چه بسا بستری مناسب برای یک موازنه مورد قبول از نظر واشنگتن به منظور بکارگیری نقشه هایی برای برهم زدن داخل چین از یک سو و تهدیدات نظامی از سوی دیگر وجود ندارد.

جو بایدن رئیس جمهوری امریکا اخیرا سخنانی درشبکه "سی ان ان" ایراد کرد که از آن به عنوان پیامی آشکار برای پکن نام برده شد. بایدن در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کشورش از تایوان در مقابله با هرگونه تهاجم چین دفاع خواهد کرد، گفت : قطعا این موضوع به منزله تشدید تنش وتهدید مستقیم پکن است. چین هم به سرعت به واشنگتن هشدار داد و از آن خواست که درخصوص تایوان با احتیاط برخورد کند زیرا دلیلی برای نرمش درخصوص این موضوع نمی بیند.

اگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا این سخن را می گفت، این مسائل با توجه به ماهیت جنجالی ترامپ که می توان گفت دشمنان وی درسطح بین المللی به آن عادت کرده اند ، با تنش کمتری پیش می آمد ، اما وقتی که بایدن چنین حرفی را می زند، این بدان معناست که پشت این سخنان، هدف و طرحی است که ابعاد منفی آن بیشتر از ابعاد و جنبه های مثبتش است.

آنچه باعث می شود، موضع آمریکا خطرناک تلقی شود، تعجیل کاخ سفید در رد اظهارات بایدن است . کاخ سفید اعلام کرد : سیاست واشنگتن درقبال تایوان تعییر نکرده است و امریکا از تایوان درمقابله باهر گونه حمله ای از سوی چین حمایت خواهد کرد.

کاخ سفید افزود : بایدن در سخنان خود به هیچ نوع تغییری در موضع کشورش درخصوص این موضوع اشاره نکرده است و منظور اینجا، موضع مبهمی است که دولت امریکا درقبال تایوان درپیش گرفته و این موضع برحمایت از تایپه بدون اعلام ایستادگی درکنار آن درمقابله با چین درصورت وقوع درگیری میان دوطرف ، در نوسان است.

"جین ساکی" ، سخنگوی کاخ سفید در تصحیح اظهارات بایدن، از موضع لوید استون وزیر دفاع امریکا کمک گرفت که پیشتر گفته بود هیچ طرفی تمایل ندارد که موضوع تایوان به منازعه تبدیل شود.

اما تلطیف مواضع از سوی کاخ سفید ، باعث نمی شود که آموزش مخفیانه نیروهای تایوانی از سوی واشنگتن به مدت یک سال و نیز عزیمت ناوهای جنگی امریکایی به تنگه هرمز همزمان با تشدید اظهارات علیه پکن فراموش شود.

برخی ها می گویند اگر این بحران در زمان ترامپ بود، این مساله به عقد یک توافق منجر می شد، چرا که ترامپ علاقمند به قرارداد بود ، اما در سایه دولت بایدن، چندین مساله وجود دارد، "از تایون درمقابله با چین حمایت خواهیم کرد" و" سیاست ما درقبال چین تغییر نکرده است " .

نحوه تعامل پکن با تایوان ونحوه تعامل دولت بایدن با امتحان شدن تایوان در زمینه های سیاسی و نظامی ، امکان مطرح شدن سناریوهای بیشتر را فراهم خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها