کودتای نظامی البرهان و دقلو علیه غیرنظامیان در سودان

کودتای نظامی البرهان و دقلو علیه غیرنظامیان در سودان
دوشنبه 3 آبان 1400 - 13:48

با گذشت تنها 33 روز از کودتای نافرجان و چند روز پس از تشدید تنش بین دو گروه نظامی و غیرنظامی در دولت انتقالی در سودان، دومین کودتا توسط رئیس شورای حاکمیت انتقالی و معاون او علیه دولت عبدالله حمدوک به‌وقوع پیوست.

العالم- درگوشی

خبرگزاری‌های بین‌المللی و منابع رسانه‌ای سودان گزارش دادند که عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر تحت بازداشت خانگی قرار دارد، و نیروهای مسلح همچنین بامداد امروز با حمله به خانه ابراهیم الشیخ، وزیر صنعت و "ایمن نمر" فرماندار خارطوم ، آنها را بازداشت کردند. رسانه‌ها همچنین از بازداشت محمد الفلکی سلیمان، عضو شورای حاکمیت و "حمزه بلول" وزیر اطلاع‌رسانی، "هاشم حسب الرسول" وزیر ارتباطات، "علی الریح السنهوری" رئیس حزب بعث و "فیصل محمد صالح" مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر سخن می‌گویند.

ارتش سودان در تلاش برای سانسور کردن تحولات در کشور، شبکه اینترنت را قطع و پل‌ها و جاده‌ها در خارطوم، پایتخت را مسدود کرده، در مقابل شهروندان در اعتراض برخی جاده‌ها در پایتخت را مسدود کرده و لاستیک‌ها را آتش زده‌اند.

اتحادیه اصناف سودان پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به تلاش احتمالی ارتش برای کودتا و تصاحب قدرت هشدار داده و از ملت سودان، نیروهای انقلابی و کمیته‌های مقاومت در شهرها و روستاها خواسته بود به خیابان‌ها بیایند و برای مقاومت در براقر هر کودتای نظامی آماده شوند.

موضوع قابل توجه این است که این کودتای نظامی ساعاتی بعد از آن به وقوع پیوست که آمریکا اعلام کرد که راهکارهایی برای حل بحران سیاسی میان گروه‌های نظامی و مدنی در ائتلاف حاکم بر سودان ارائه داده است و در حالی‌که شواهد حاکی از آن است که گروه نظامی مصمم است قدرت را بر خلاف نظام انتقالی به غیرنظامیان واگذار کند، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت متعهد شد که راهکارهای آمریکایی را با نخست‌وزیر بررسی کند!!.

از همان ابتدا شواهد نشان می‌داد که نظامیان هرگز قدرت را به غیرنظامیانی که در ائتلاف "نیروهای آزادی و تغییر" هستند، تحویل نمی‌دهد. و این شواهد با نزدیک شدن موعد انتقال قدرت به غیرنظامیان، طبق نظام انتقالی که درباره آن توافق شده بود، بیشتر می‌شد از جمله اظهارات "دقلو" و دوستانش مبنی بر اینکه دستگاه‌های امنیتی را در اختیار دولت مدنی قرار نمی‌دهند و یا تلاش برای تضعیف غیرنظامیان و ایجاد اختلاف میان آنها از طریق تشکیل نیروهای "المیثاق الوطنی". هواداران این گروه که وفادار به غیرنظامیان است از 16 اکتبر مقابل کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم تجمع می‌کردند و خواستار انحلال دولت حمدوک و تشکیل دولتی شایسته‌سالار بودند و زمانی‌که تلاش‌های اعضای این گروه به بن‌بست خورد البرهان و دقلو وارد عمل شدند و انقلاب مردم سودان را نابود کردند.

پربیننده ترین خبرها