سودان به کجا می رود؟ وقتی سرپوش صهیونیستی و آمریکایی فرو می افتد!

سودان به کجا می رود؟ وقتی سرپوش صهیونیستی و آمریکایی فرو می افتد!
سه شنبه 4 آبان 1400 - 14:30

می گویند کودتای دیروز دوشنبه در سودان در واقع اقدامی پیشدستانه برای خنثی کردن هر گونه تحرک علیه چنبره نظامیان بر قدرت و فراهم کردن مقدمات برای به قدرت رسیدن کسانی است که هیچگاه مانع سازش با رژیم صهیونیستی نخواهند شد.

العالم - در گوشی

این کودتا در حالی رخ داده است که سودان پا به مرحله ای بسیار دشوار در تاریخ خود گذاشته و با همه جایگاه استراتژیکش در قلب قاره سیاه، در آستانه اجرای توافق پیشین مبنی بر پایان مهلت نظامیان برای تحویل قدرت به غیر نظامیان قرار گرفته است.

این توافق اگر اجرا می شد می توانست مانعی جدی در مسیر سازش سران کودتا با رژیم صهیونیستی و مشروعیت بخشی به این سازش باشد و این هدف بدون توسل به زور به راحتی محقق نمی شد.

نقض توافق پیشین – که به موجب آن نظامیان می بایست قدرت را به غیر نظامیان تحویل دهند – به طور مستقیم مقامات نظامی این کشور را به سمت سازش با رژیم صهیونیستی پیش رانده و سودان را در یک قدمی سازش خفت باری قرار می دهد که آمریکا و سران سازشکار عرب مثل امارات و عربستان برای تحقق آن، تلاش زیادی کرده اند.

تجربه مصر در کودتا و واکنش های بین المللی

همین سناریو در سال 2013 با کودتای نظامی عبدالفتاح سیسی، فرمانده نیروهای مسلح مصر علیه محمد مرسی، رئیس جمهور سابق در این کشور اجرا شد. این حادثه در سودان یادآور ماجرای کودتای نظامی سیسی در مصر است؛ ارتش مصر در تاریخ 3 ژوییه 2013 برابر با 24 شعبان 1434 قمری، محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر را عزل کرده و قانون اساسی را ملغی و فعالیت رسانه های این کشور را متوقف کرد؛ رئیس دیوان قانون اساسی، عدلی منصور را مأمور تشکیل کابینه کرد. محمد مرسی هم به مدت چندین ماه به مکان نامعلومی منتقل شد. همچنین حکم بازداشت 300 تن از اعضای اخوان المسلمین را هم صادر کرد.

در آن زمان این کودتا پس از چندین ماه تظاهرات مخالفان که خواستار کناره گیری محمد مرسی بودند، انجام شد. این در حالی است که برخی طرف های حامی کودتا علیه رئیس جمهور منتخب حاضر نبودند عنوان "کودتا" را برای این حوادث بکار ببرند و آن را "انقلاب" نامیدند.

واکنش های بین المللی به این حوادث بسیار گوناگون بود؛ اغلب سران عرب یا از آن حمایت کردند یا اعلام بی طرفی کردند. در این بین فقط فقط و تونس به شدت تحرک ارتش را محکوم کردند. آمریکا هم حاضر نشد عنوان "کودتا" را برای این حوادث به کار ببرد. برخی کشورهای دیگر هم برکناری مرسی را محکوم کرده یا در این باره ابراز نگرانی کردند. اتحادیه آفریقا نیز به دلیل توقف اجرای قانون اساسی، عضویت مصر را به حال تعلیق درآورد.

روند سازش از دیدگاه حمدوک

در این بین منابع آگاه اماراتی از دست داشتن این کشور در کودتای نظامی در سودان به منظور افزایش نفوذ ابوظبی در منطقه آفریقا خبر دادند و این به معنای تأیید و تضمین ضمنی سازش این کشور با رژیم صهیونیستی است.

عبد الله حمدوک، نخست وزیر سودان "مثل اکثریت ملت این کشور" مخالفت خود را با سازش اعلام کرده و روند سازش را با تصویب پارلمان منتخب مردم، متوقف کرده بود.

همین امر عوامل و مزدوران رژیم صهیونیستی در منطقه از جمله اماراتی ها را واداشت تا تمام توان خود را برای کودتا علیه ملت و روی کار آوردن نظامیانی که مشکلی با سازش با رژیم صهیونیستی ندارند، به کار گیرند.

تنها فرصت موفقیت این نقشه شکست خورده، در این است که ارتش تا چه اندازه آماده سرکوب ملت باشد و این امر محقق نمی شود مگر با روی کار آمدن حکومت دیکتاتوری شبیه حکومت امیرنشین های حاشیه خلیج فارس که همگی بر مبنای سرکوب مردم و پر کردن زندان ها پا گرفته اند.

وقتی سرپوش آمریکای و "اسرائیلی" کنار می رود..

الان دیگر همه این معادله را در اغلب جوامع عربی و اسلامی می شناسند جز احمق هایی که عادت دارند به خاطر وعده های مادی و امتیازات خیالی، آزموده را دوباره آزمایش کنند.

علاوه بر این سایت "امارات لیکس" به نقل از منابع آگاه گفته است امارات فرماندهان نظامی در سودان به تشویق کرده است که کنترل کشور را به طور کامل به دست بگیرند و قدرت را به غیر نظامیان تحویل ندهند. این منابع همچنین هشدار داده اند که ابو ظبی روابط بسیار خوبی را عبد الفتاح برهان و محمد حمیدتی، معاون او دارد و از مدتها قبل آنها را برای قبضه کردن قدرت تحریک می کنند و به آنها وعده کمک داده اند. این منابع همچنین فاش کرده اند که نیروهای مسلح سودان صبح روز دوشنبه شماری از مقامات و سیاست مداران این کشور را بازداشت کرده و عبد الله حمدوک، نخست وزیر را در حبس خانگی قرار داده اند.

تصویر واضحی که اکنون از سودان به دست آمده است نشان می دهد که ارتش در سراسر کشور و نیروهای واکنش در همه خیابان های خرطوم استقرار یافته اند و مانع تردد آزادانه شهروندان می شوند این در حالی است که مخالفان و معترضان با برافراشتن پرچم این کشور، اقدام به اتش زدن لاستیک در مناطق مختلف شهر کرده اند.

مشروعیت بخشی ناکام

بااینکه وزارت اطلاع رسانی سودان این کودتا را "کودتای نظامی تمام عیار" توصیف کرده است، عبد الفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی در بیانیه تلوزیونی با اعلام حالت فوق العاده در کشور، اجرای برخی مواد قانون اساسی را تعلیق کرده و شورای انتقالی حاکمیت و دولت را منحل اعلام کرده و همه فرمانداران را برکنار کرد.

خلاصه اینکه روند مشروعیت بخشی به سازش با رژیم صهیونیستی اگر با موفقیت اجرا شود، نقطه تاریکی در تاریخ این کشور اسلامی و و استراتژیک در قلب قاره آفریقا خواهد شد.. و اقدام عبد الفتاح برهان هم به رغم اعلام حالت فوق العاده و تعلیق برخی مواد قانون اساسی و انحلال شورای انتقالی و هیئت دولت و حبس خانگی حمدوک و غیره گامی شکست خورده خواهد بود.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها