توقف فعالیت بانک جهانی در سودان

توقف فعالیت بانک جهانی در سودان
پنج‌شنبه 6 آبان 1400 - 01:02

بانک جهانی چهارشنبه شب در واکنش به بروز کودتا و استقرار ارتش در سودان، فعالیت و عملیات مالی را در این کشور متوقف کرده‌است.

العالم - آفریقا

بانک جهانی در حالی تصمیم بر توقف عملیات مالی در سودان گرفته است که این کشور پس از انزوا از سیستم مالی بین‌المللی در طول سه دهه حکومت عمر البشیر، در ماه مارس (اسفند) به تعامل مجدد کامل با بانک جهانی دست یافت و به ۲ میلیارد دلار کمک مالی دسترسی پیدا کرد.

دیوید مالپاس رییس بانک جهانی در بیانیه ای از واشنگتن گفت: من بشدت نگران رویدادهای اخیر در سودان هستم و از تأثیر شگرفی که می تواند بر بهبود و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشد، بیم دارم.

از زمان کودتای روز دوشنبه در سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح، هزاران نفر به خیابان ها ریخته اند و چندین نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده اند.

البرهان فرمانده ارتش سودان روز سه شنبه در مصاحبه ای با بیان این‌که عبدالله حمدوک نخست وزیر در منزل او به سر می برد، خاطرنشان کرد که وی در صحت کامل است و به زودی به خانه اش بازخواهد گشت.

خارطوم روز دوشنبه شاهد رخدادهایی سریع و شتابان بود که با حبس خانگی نخست وزیر در مکانی نامعلوم آغاز شد.

در پی این حوادث، خبرهای محلی از دستگیری شماری از وزیران، مسوولان و رهبران احزاب سودانی و بستن راه ها و پلها در خارطوم حکایت دارد.

از سوی دیگر عبدالفتاح البرهان، شورای حاکمیتی و کابینه را منحل و در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

بر اساس اعلام رسانه ها، فرمانده ارتش سودان و رهبر نظامیان کودتاگر در این کشور، برخی از وزیران دولت برکنارشده عبدالله حمدوک را متهم کرد که با اظهارات خود در صدد ایجاد فتنه و جنگ داخلی بودند.

«عمر البشیر» از سال 1989 (1368) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را سودان در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده عبدالله حمدوک بود.

دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها