گفتگوی تلفنی مشاوران رئیسان‌جمهور آمریکا و ترکیه

گفتگوی تلفنی مشاوران رئیسان‌جمهور آمریکا و ترکیه
پنج‌شنبه 6 آبان 1400 - 13:52

چند روز پس از تهدید رئیس‌جمهور ترکیه به اخراج سفرای آمریکا و چند کشور اروپایی دیگر،کاخ سفید اعلام کرد، مشاوران ارشد روسای جمهور دو کشور در تماسی تلفنی درباره مسائل دفاعی و چگونگی حل اختلافات صحبت کردند.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی، به گفته کاخ سفید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و ابراهیم کالین، مشاور اردوغان، در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله روابط دفاعی، افغانستان، خاورمیانه، قفقاز جنوبی و مدیترانه شرقی گفتگو کردند.

کاخ سفید در کنایه‌ای به مناقشه دیپلماتیک گفت: آنها همچنین بر اهمیت ادامه گفتگو برای مدیریت اختلافات و حفظ روابط سازنده دوجانبه توافق کردند. تلویزیون دولتی ترکیه تی آر تی گفت سالیوان و کالین در مورد برنامه جت‌های جنگنده اف-۳۵ که واشنگتن آنکارا را به دلیل خرید تجهیزات دفاعی روسیه از آن اخراج کرد و درخواست ترکیه برای خرید جت های اف-۱۶ و کیت‌های نوسازی رایزنی کردند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: وزرای دفاع آمریکا و ترکیه نیز تلفنی درباره همکاری‌ها و همچنین مسائل دفاعی و امنیتی منطقه‌ای گفتگو کردند. به گزارش تی آر تی، کالین و سالیوان درباره جزئیات دیدار برنامه‌ریزی شده اردوغان و بایدن در گلاسکو در اواخر این ماه صحبت کردند. در این بیانیه آمده است که مقامات بر اهمیت استراتژیک ترکیه و آمریکا تاکید کرده‌اند.

کالین به سالیوان گفت که نبرد ترکیه علیه شبه‌نظامیان در سوریه که امنیت مرزی ترکیه و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کنند، از جمله کردهای مورد حمایت آمریکا، با قاطعیت ادامه خواهد یافت.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد که کشورش به کمک کردن به ملت افغانستان و همکاری با جامعه جهانی به خاطر ممانعت از بروز بحران انسانی در این کشور و تضمین ثبات آن ادامه خواهد داد.

کالین همچنین بر اتخاذ اقدامات مشترک جهت برقراری صلح، ثبات در قره باغ و توسعه روابط در منطقه قفقاز تاکید کرد.

وی همچنین تاکید کرد که ترکیه به مبارزه قاطعانه خود علیه تمامی گروه‌های تروریستی از جمله (پ.ک.ک)، (پ.ی.د) و (ی.پ.گ) و داعش که امنیت مرزهای ترکیه و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کنند، ادامه خواهد داد.

دو طرف به ‌عنوان دو متحد ناتو، بر سر اینکه باید به همکاری و همبستگی در مقابله با تهدیدات جهانی و منطقه‌ای مانند تغییرات آب‌وهوایی، تروریسم، مهاجرت و بیماری‌های همه‌گیر ادامه دهند، به اتفاق‌نظر رسیدند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها