جزییات روز فرار «اشرف غنی» از زبان وزیر دفاع پیشین افغانستان

جزییات روز فرار «اشرف غنی» از زبان وزیر دفاع پیشین افغانستان
شنبه 8 آبان 1400 - 16:37

وزیر دفاع پیشین افغانستان درباره روز فرار رئیس‌جمهوری پیشیم این کشور نوشت: رئیس دفتر اشرف غنی با فریب دادن کارکنان وزارتخانه زمینه فرار وی را از افغانستان فراهم کرد.

العالم - جهان اسلام

«بسم‌الله محمدی» وزیر دفاع دولت پیشین افغانستان درباره روز فرار اشرف غنی، رئیس جمهور فراری این کشور در توئیتی نوشت: «یکی از عوامل سقوط، همین متین بیگ (رئیس دفتر اشرف غنی) بود؛ چون با توییت به مردم اطمینان داد که در کابل هیچ تهدیدی وجود ندارد و من و همکارانم را اغفال و زمینه فرار غنی را مساعد ساخت».

محمدی تاکید کرد: قرار بود که از فرودگاه اطلاع بگیریم که چه اتفاقی در حال وقوع است، اما متین بیگ با عجله به وزارت دفاع آمد و گفت که غنی برای سخنرانی به وزارت دفاع می‌آید.

این در حالی است که متین بیگ به تازگی به ‌خاطر حمایت از غنی عذرخواهی کرده و گفته‌ است که فروپاشی افغانستان از سال ۲۰۱۴ آغاز شد؛ زمانی‌ که اشرف‌ غنی به قدرت رسید.

پیشتر، روزنامه هشت صبح افغانستان به نقل از منبعی گزارش داده بود که اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان در ماه آگوست از طریق ازبکستان از این کشور گریخت و از آنجا با خط هوایی قزاقستان به امارات رفت.

منبعی که به روزنامه هشت صبح گزارش داده بود، گفته می‌شود از جمله کسانی بوده که با غنی از کابل فرار کرده است.

وی به هشت صبح گفت که در ۱۵ آگوست از چندین بالگرد برای فرار از افغانستان استفاده شده که این بالگردها در مواقع اضطراری در قصر ریاست جمهوری حضور داشتند.

این منبع افزود: «از ۵۴ نفری که با چهار هلیکوپتر در شهر ترمذ ازبکستان فرود آمدند، ۲۲ نفر خلبان، کمک خلبان و مشاور فنی نیروی هوایی و ۲۲ نفر محافظ رئیس جمهور بودند و هیچ یک از آنها پاسپورت نداشتند.»

به گفته وی، غنی و همراهانش بیش از یک روز را در ازبکستان گذراندند و در این مدت آنها زیر نظر ارتش ازبک بودند و هرگونه فعالیت آنها را زیر نظر داشتند و حتی به آنها اجازه «گفتگو با یکدیگر» را ندادند.

در اوایل ماه آگوست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در ۱۵ آگوست، آنها وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ به پایان رسیده است. در دو هفته آخر ماه آگوست از فرودگاه کابل، که تحت حمایت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می کردند، به صورت جمعی خارج شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها