رایزنی‌های برجامی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰

رایزنی‌های برجامی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰
يکشنبه 9 آبان 1400 - 12:45

همزمان رایزنی‌های برجامی برخی سران گروه ۲۰، وزرای امورخارجه روسیه و فرانسه نیز در حاشیه این اجلاس در مورد اجرای موثر برجام رایزنی کردند.

العالم - ایران

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که "سرگئی لاوروف" و "ژان ایو لودریان" وزرای خارجه روسیه و فرانسه روز گذشته در مورد موضوع توافق هسته‌ای ایران گفت وگو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با اشاره به دیدار لاوروف و لودریان در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در شهر رم عنوان کرد: وزرای خارجه روسیه و فرانسه در مورد طیفی از مسائل از جمله اقدامات بین المللی برای اجرای موثر برجام و همچنین برخی مسائل مهم و مورد توجه دو طرف تبادل نظر کردند.

لاوروف و لودریان در حالی در مورد مذاکرات هسته‌ای رایزنی کردند که سران آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به ایتالیا سفر کردند، روز گذشته در جلسه‌ای چهارجانبه پیرامون طیف مختلفی از تحولات بین‌المللی از جمله ایران و برجام گفت‌وگو کردند.

یک مقام ارشد آمریکا به خبرنگاران در ایتالیا گفت که این ملاقات به ابتکار آنگلا مرکل صدراعظم آلمان صورت گرفت و به رهبران چهار کشور فرصت داد تا درباره توافق هسته‌ای ایران پیش از آغاز مذاکرات برای از سرگیری برجام بحث و تبادل نظر کنند.

سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام همچنین روز گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به نقش خود در مشکلات کنونی اجرای این توافق ادعا کردند که بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است.

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

وزرای خارجه روسیه و فرانسه همچنین در مورد جزئیات زمانبندی برای تماس های آتی‌شان گفت وگو کردند. این دو مقام ارشد روسیه و فرانسه در مورد برخی مسائل مهم جهانی از جمله اوضاع در جنوب شرق اوکراین، لیبی و مالی نیز مذاکراتی داشتند.

لاوروف و لودریان بررسی مسئله توسعه روابط مسکو- پاریس در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، قضایی و فرهنگی را نیز در دستورکارشان قرار دادند.

پربیننده ترین خبرها