اعتراضات علیه کودتاچیان در سودان؛ مردم فقط با دولت مدنی به خانه برمی گردند

اعتراضات علیه کودتاچیان در سودان؛ مردم فقط با دولت مدنی به خانه برمی گردند
دوشنبه 10 آبان 1400 - 09:01

خارطوم پایتخت سودان، شاهد تظاهرات میلیونی در اعتراض به کودتای نظامی عبد الفتاح برهان، فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور و خلع غیر نظامیان از قدرت است. مردم خواستار روی کار آمدن دولت مدنی و بازگشت نظامیان به پادگان هایشان هستند.

العالم - کشکول

در سودان مردم با حضور در خیابان ها کودتای نظامی چند روز پیش دراین کشور و تصمیمات اتخاذ شده درباره دولت انتقالی را محکوم کردند. روشن است که ارتش در برابر این فراخوان تظاهرات میلیونی ساکت نمی نشیند لذا اغلب پل ها و خیابان های اصلی در این شهر را بست و اینترنت و دیگر وسایل ارتباطی را قطع کرد و با این کار، روند حرکت معترضان را دچار اختلال کرد؛ حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و تظاهرات میلیونی 30 اکتبر را به زور اسلحه و خشونت سرکوب کرد. کمیته پزشکان سودان اعلام کرد که از زمان وقوع کودتا در 25 اکتبر، 11 نفر کشته و تعدادی هم مجروح شده اند.

با وجود اعتراضات گسترده مردمی و واکنش های منفی بین المللی در قبال این کودتا، بعید به نظر می رسد که اوضاع رو به ثبات و آرامش پیش برود؛ چرا که به گفته فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در سودان – که برای یافتن راه حل و پیشبرد اوضاع سودان با عبد الله حمدوک، نخست وزیر عزل شده دیدار کرده است- وی هنوز در حبس خانگی است.

این تظاهرات میلیونی می تواند خطوط کلی مرحله پیش رو در سودان را ترسیم کند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از ژنرال های ارتش سودان خواسته است قدرت را به غیر نظامیان واگذار کنند. همزمان تجمع مشاغل سودان اعلام کرده است که منشور تکمیل انقلاب دسامبر را برای رایزنی به نیروی انقلابی ابلاغ خواهد کرد. این منشور آغازگر مرحله جدیدی بر مبنای تغییرات بنیادین و به قدرت رسیدن غیر نظامیان و در نهایت، براندازی شورای نظامی کودتا و محاکمه فوری و عادلانه کودتاچیان به خاطر تمام جنایاتی است که علیه ملت مرتکب شده اند.

در پاسخ به این سوال که آآیا تحرکات مردمی می تواند نظامیان را وادار به تغییر خط مشی خود کند؟ باید گفت که ملت سودان هرگز از دستاوردهای انقلاب و آرمان خود دست بر نمی دارد. فراخوان برای تظاهرات و شورش مدنی و اعتصاب تا تشکیل دولت کاملا مدنی در سودان ادامه دارد. اما سناریوهای پیش رو چه سناریوهایی هستند؟ گذشت زمان و تحولات روزهای آینده پاسخ این سئوال را خواهد داد. البرهان مدعی است کاری که انجام داده، کودتا نیست بلکه اصلاح مسیر است. در حالی که همه محافل بین المللی به اتفاق این کودتا را محکوم کرده و هشدار داده اند حکومت نظامیان در سودان دوامی نخواهد داشت اما زد و بندهای پشت پرده و طرح سازش ممکن است اندکی زمان برای البرهان ایجاد کرده یا به او برای ورود به مرحله بعد کمک کنند. با این حال به رغم همه تلاش های البرهان، ملت سودان دست از اعتراض بر نمی دارد تا همانطور که در تظاهرات و اعتراض های خود گفته اند، غیر نظامیان را به قدرت برگردانند.

پربیننده ترین خبرها