بلینکن: از تایوان در برابر ستیزه‌جویی چین محافظت می‌کنیم

بلینکن: از تایوان در برابر ستیزه‌جویی چین محافظت می‌کنیم
دوشنبه 10 آبان 1400 - 12:03

وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن در کنار تایپه ایستاده، گفت این کشور تلاش می‌کند تا تایوان ابزار لازم برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهاجمی را داشته باشد.

العالم - آمریکا

حدود یک هفته پس از آن که رئیس جمهور آمریکا قول داد از تایوان در برابر هرگونه تهاجم چین محافظت می‌کند، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور نیز بار دیگر این وعده‌های پوشالی را تکرار کرد.

بلینکن شامگاه یکشنبه (به وقت محلی) در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است. به هر حال، ما یک تعهد دیرینه داشتیم که بایدن در زمان حضور در مجلس سنا به شدت از آن حمایت کرد، تعهدی دیرینه بر اساس قانون روابط تایوان برای اطمینان از اینکه تایوان ابزاری برای دفاع از خود داشته باشد».

وی بدون اشاره به اینکه آمریکا مستقیماً برای دفاع از تایوان وارد عمل می‌شود یا نه، ادامه داد: «ما در کنار تایوان هستیم. رئیس‌جمهور قاطعانه روی این مسئله ایستاده و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هیچ‌کس اقدام یکجانبه‌ای که وضعیت موجود در رابطه با تایوان را مختل کند، انجام ندهد».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هفته قبل با بیان اینکه واشنگتن تعهدی محکم دفاع از به تایوان دارد، گفت این کشور عمیقاً نگران اقدامات قهری چین است و این اقدامات صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

پس از آن، «تسای اینگ‌ون» رئیس‌جمهور تایوان گفت باور دارد که نیروهای آمریکایی به دفاع از تایوان در برابر چین کمک خواهند کرد و تعهد واشنگتن شامل اعزام نظامیان آمریکایی برای آموزش ارتش تایوان است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

فارس

پربیننده ترین خبرها