پشت پرده عصبانیت سعودی‌ها از اظهارات وزیر لبنانی

پشت پرده عصبانیت سعودی‌ها از اظهارات وزیر لبنانی
دوشنبه 10 آبان 1400 - 19:52

واکنش دیوانه‌وار و هیستیریک رژیم سعودی به اظهارات "جورج قرداحی" وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که تجاوز ائتلاف سعودی علیه ملت یمن را "جنگی پوچ" توصیف کرده، حجم انحطاط اخلاقی مقامات ریاض و به‌ویژه شخص ولیعهد "محمد بن‌سلمان" را نمایان می‌سازد.

العالم- کشکول

کسانی‌که از طبیعت ولیعهد بن‌سلمان آگاهی دارند، می‌دانند که هیستیریایی که سیاست سعودی به آن دچار شده، از بن‌سلمان به تمام عرصه سیاسی سعودی سرایت کرده و لذا در آغاز حکمرانی‌اش، جنگ یمن را آغاز، و دشمنی علیه جمهوری اسلامی را علنی کرد و قطر را تحت محاصره کامل قرار داده و برای سرنگون کردن نظام این کشور تلاش می‌کند، و اخیرا نیز این هیستیریا به لبنان منتقل شده؛ هر چند که تمام ابعاد این سیاست کاملا شکست خورده است.

رژیم سعودی در ابتدا از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان و همچنین دولت لبنان خواست که عذرخواهی کنند و در حالی‌که فرصتی برای دولت لبنان جهت بررسی این موضوع نداد به سفیر این کشور در عربستان دستور داد این کشور را ترک کند. در حالی‌که هدف این هجمه سعودی ساقط کردن دولت لبنان است لذا عذرخواهی نتیجه‌بخش نیست. رژیم سعودی ضمن تحریم کردن کالاهای لبنان، از بحرین و امارات نیز خواست ورود کالاهای لبنانی به کشورهای‌شان را ممنوع کنند. تمام این اتفاقات افتاد ولی سعودی‌ها به خوبی از عمق بحران اقتصادی در لبنان، که ائتلاف آمریکایی- سعودی- صهیونیستی آن را با هدف خلاصی از سلاح مقاومت ایجاد کرده‌اند، آگاه هستند.

دعوت سعودی از لبنان برای عذرخواهی بابت اظهارات قرداحی- اظهاراتی که او پیش از تصدی وزارتخانه اطلاع‌رسانی درباره جنگ یمن بر زبان رانده است- در حالی مطرح می‌شود که چنین اظهاراتی بی‌سابقه نبوده و پیشتر نیز برخی مسئولان آمریکایی و غربی خواستار توقف این جنگ پوچ شده‌اند.

برخی نیز معتقدند که درخواست سعودی از لبنان برای "عذرخواهی" صرفا بهانه است و دلایلی واضح و اهدافی آشکار پشت این بهانه است که همه آنها حول سلاح مقاومت می‌چرخد وگرنه هیچ ربطی به موضوع "کرامت و عزت" آل سعود ندارد. جامعه جهانی میزان حقیقت این کرامت و عزت آل سعود را درک کرد آن زمان که "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکا این رژیم را "گاوی شیردوش" توصیف کردند که جز پول چیزی ندارد. ترامپ حتی در جمع هوادارانش گفت: ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید شما بگویید که آنها ثروتمندند و من عاشق پادشاه، ملک سلمان هستم. اما گفتم "پادشاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. شما بدون ما دو هفته هم دوام نخواهید آورد. باید هزینه‌های ارتش خودتان را بپردازید." در مقابل این توهین و توهین‌های مشابه ترامپ به شخص ملک سلمان، ولی رگ غیرت سعودی‌ها نجوشید و آنها این توهین‌ها را طی 4 سال دولت ترامپ به جان خریدند.

پربیننده ترین خبرها