گذرگاه مرزی چمن میان افغانستان و پاکستان بازگشایی شد

گذرگاه مرزی چمن میان افغانستان و پاکستان بازگشایی شد
سه شنبه 11 آبان 1400 - 10:29

مقامات محلی قندهار از بازگشایی مجدد گذرگاه اسپین‌بولدک – چمن پس از توافق با پاکستان خبر دادند.

العالم - جهان اسلام

به دنبال اعتراضات گسترده به دلیل مسدود بودن مرز پاکستان، مقامات محلی قندهار اعلام کردند گذرگاه اسپین‌بولدک – چمن پس از توافق با اسلام‌آباد از امروز بازگشایی شده است.

«همایون همت»، معاون کمیساری طالبان در قندهار گفت که این گذرگاه حوالی ساعت ۸:۰۰ صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ آبان) پس از گفت‌وگو میان این گروه و مقامات مرزی پاکستان باز شده است.

وی افزود که این گذرگاه پس از این همه روز از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۴:۰۰ عصر به‌روی عابران و کالاهای تجاری از دو طرف باز خواهد بود.

در همین رحمت‌الله نریوال، مسئول اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندهار گفت که تنها به افرادی در گذرگاه اسپین‌بولدک اجازه‌ عبور داده می‌شود که شهروندی پاکستان، شناسنامه‌ی قندهار و ویزا داشته باشند.

همچنین به گفته‌ او، به بیمارانی که اسناد سفر نداشته باشند، هم اجازه‌ سفر از افغانستان به پاکستان در گذرگاه اسپین‌بولدک داده می‌شود.

این گذرگاه ۲۸ روز پیش توسط نیروهای مرزی طالبان مسدود شد. آنان در هنگام مدعی شده بودند که نیروهای مرزی پاکستان با مسافران افغان در آن سوی مرز بدرفتاری می‌کنند.

گذرگاه اسپین‌بولدک بامداد ۹ آبان برای دو ساعت به‌روی مسافرانی که قصد سفر به پاکستان داشتند، هم باز شد. در هنگام ورود مسافران به پاکستان، 4 نفر از مسافران بر اثر ازدحام جمعیت جان باختند.

این گذرگاه‌ها از هنگام سقوط افغانستان به‌دست طالبان، شاهد هجوم بی‌سابقه‌ افغان‌هایی بود که قصد ترک این کشور را داشتند.

طالبان دو ماه پیش به دلیل ترافیک مرز با افغانستان را بسته بود.

مقامات پاکستانی و رهبران طالبان بارها وعده بازگشایی مرز چمن را داده بودند و در حال حاضر نیز تاکید کردند که مردم می‌توانند با یک شناسنامه معتبر از طریق این گذرگاه رفت و آمد کنند.

بسته شدن مرز چمن مشکلات جدی را برای عموم مردم و کسبه کاران ایجاد کرده بود و هر از چند گاهی اعتراض هایی را نیز به دنبال داشت.

در حال حاضر، تنها راه خروج بیشتر مردم از افغانستان از طریق پاکستان است.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها