پشت پرده فشارهای عربستان بر جورج قرداحی

پشت پرده فشارهای عربستان بر جورج قرداحی
سه شنبه 11 آبان 1400 - 17:34

عربستان بدون اینکه توانسته باشد جورج قرداحی وزیر رسانه لبنان را وادار به استعفا کند، کماکان به حمله خود به دولت این کشور ادامه می دهد. نکته عجیب این است که وقتی خواسته تمام کشوهای منطقه و جهان تشکیل کابینه لبنان است، عربستان می خواهد این کابینه را سرنگون کند.

العالم-نظرکده

ناظران حمله عربستان به جورج قرداحی وزیر رسانه لبنان را ناشی از سردرگمی و بی برنامگی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی می دانند.

به باور آنها، حمله رسانه ای سعودی علیه وزیر قرداحی توجیه ناپذیر است، قرداحی اشتباهی نکرده بود و البته "بیهوده" نامیدن جنگ یمن، نرم ترین توصیفی است که می توان برای آن بکار برد.

ناظران خاطرنشان کردند: بسیاری از وزرای پیش از قرداحی درخصوص جنگ بیهوده یمن و لزوم توقف آن صحبت کرده بودند، اما سخن قرداحی عربستان را تحریک کرده چرا که این حکومت در تنگنای سختی در جنگ یمن و مذاکره پیش رو با ایران قرار گرفته و در روابط با لبنان، سوریه و دولت های منطقه نیز دچار بحران شده است. مخمصه دیگری که حکومت سعودی با آن روبروست، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. افزون بر آن، سعد الجبری مقام سابق دستگاه امنیتی نیز با اذعان به اینکه بن سلمان قصد کشتن عموی خود را داشته، او را زیر ذره بین جامعه بین المللی قرار داده.

ناظران افزودند: مجموع این مسائل نشان می دهد که بن سلمان در بحران های متعددی به سر می برد، بخصوص اینکه استان مأرب نیز در شرف سقوط است و عربستان و حتی آمریکا نتوانستند دولت نجات ملی یمن را وادار به توقف جنگ کنند. تمامی این مسائل باعث شد که اظهارات قرداحی بازتاب های منفی توجیه ناپذیر و نسنجیده ای به دنبال داشته باشد.

ناظران تاکید کردند: دولت لبنان در جای خود باقی خواهد ماند و وزیر قرداحی نیز استعفا نخواهد داد، و سپس این سوال را مطرح کردند که وادار کردن دولت لبنان به استعفا و در نتیجه سقوط مجدد این کشور در جنگ داخلی و ویرانی، به سود چه کسی است؟ آیا به سود رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست؟

آنها اظهار داشتند: لبنان توانست با مقاومت خود معادلات را تغییر دهد و از همین رو عربستان از سال 2019 جنگ کورکورانه ای را علیه آن شروع کرده و تلاش می کند که دولت لبنان و وزیر آن را وادار به استعفا کند.

ناظران خاطرنشان کرد که حزب الله، نیروی مقاومتی که لبنان را آزاد کرد، تنها قدرت موجود در لبنان است، لذا عربستان درصدد از بین بردن این قدرت در لبنان است.

تحلیلگران به نوبه خود معتقدند که آمریکا و برخی از دولت های اروپایی در سرنگونی کابینه میقاتی نفعی ندارند و خود، در ایجاد آن سهیم بوده اند.

تحلیلگران خاطرنشان کردند: عربستان در تصمیم ها و حملات رسانه ای علیه لبنان تقریبا یک جانبه عمل می کند. این مسئله نشان می دهد که میان پذیرفته شدن کابینه میقاتی توسط آمریکا و موانعی که عربستان بر سر راه این کابینه قرار می دهد، تناقض وجود دارد.

از سوی دیگر، کنشگران حزب کارگر بریتانیا تاکید کردند که نمی توان عربستان و ملت آن را در اقدامات مستبدانه حکومت آن سرزنش کرد، بلکه باید بن سلمان را مقصر دانست زیرا از وقتی قدرت را بدست گرفته، عربستان به هیچ یک از اهداف خود در سوریه، یمن و جاهای دیگر دست نیافته است.

این کنشگران تاکید کردند: در شخصیت بن سلمان به حدی تناقض وجود دارد که هیچ انسانی نمی تواند رفتارهای او را تحلیل کند، رفتارهایی که در کوتاه مدت و بلند مدت منافع عربستان را به خطر می اندازد.

کنشگران خاطرنشان کردند: شرم آور است که عربستان و متحدانش در تلاش برای براندازی دولت های منطقه هستند و صرفا به این دلیل که از یک جمله مقام لبنانی آزرده خاطر شده اند همین رفتار را با لبنان می کنند.

پربیننده ترین خبرها