اولین گام شی جینپینگ برای سومین دوره ریاست‌جمهوری

اولین گام شی جینپینگ برای سومین دوره ریاست‌جمهوری
سه شنبه 11 آبان 1400 - 18:49

انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری چین هفته آینده در یک گردهمایی مهم حزب کمونیست، یک قطعنامه تاریخی را معرفی کرده و با این کار، اقتدار و میراث خود را تثبیت و موضع خود را برای سومین دوره بی‌سابقه که از سال آتی آغاز می‌شود، تقویت کند.

العالم - آسیا

قطعنامه‌ای در مورد "دستاوردهای مهم و تجربیات تاریخی ۱۰۰ سال مبارزات حزب" مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و تقریباً به طور قطع توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست حاکم که بیش از ۳۰۰ عضو دارد، به تصویب خواهد رسید. این کمیته بین ۸ تا ۱۱ نوامبر، ششمین نشست خود در دوره پنج ساله‌اش را تشکیل می‌دهد.

یانگ جائوهوی، استاد علوم سیاسی دانشگاه پکن گفت: این قطعنامه حرکت دیگری از سوی شی جینپینگ (ریاست جمهوری چین) برای تحکیم قدرت و ایجاد زمینه‌ای برای دوره سوم (ریاست جمهوری‌اش) است.

این قطعنامه موسوم به "قطعنامه تاریخی" که متن آن هنوز منتشر نشده است، سومین قطعنامه حزب کمونیست خواهد بود که دو مورد دیگر آن در دوران تصدی مائو تسه‌تونگ و دنگ شیائوپینگ ارائه شد.

در حالی که مائو و دنگ از چنین قطعنامه‌هایی برای واداشتن حزب به تامل درباره گام‌های اشتباه گذشته و انتقاد از اعضایی که مسیر اشتباه را در پیش گرفته بودند، استفاده کردند، تحلیلگران انتظار دارند که این قطعنامه موفقیت‌های دوران شی را تمجید کرده و اجماع ایجاد کند که او راه درستی برای حزب و کشور است.

یکی از نویسندگان وب‌سایتی که با هدف "پیشرفت دموکراسی در چین" فعالیت می‌کند، نوشت که این قطعنامه سراسر درباره ستایش و خودستایی شی از خودش خواهد بود.

شی جینپینگ خود را به عنوان قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تثبیت کرده و محدودیت دو دوره برای ریاست‌جمهوری را حذف کرده است. به طور گسترده انتظار می‌رود که شی برای سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری در پاییز آینده انتخاب شود.

پربیننده ترین خبرها