مسکو: چین و هند اولین مشتریان بالقوه سامانه «اس-500» هستند

سه شنبه 11 آبان 1400 - 13:48

«دیمیتری شوگایف» مقام ارشد وزارت دفاع روسیه: هند و چین و تمام کشورهایی که با آنها شراکت طولانی‌مدت داریم و همکاری‌های دوجانبه بین ما قابل پیش‌بینی است، صاحبان آتی سامانه‌های پیشرفته اس-۵۰۰ خواهند بود.

العالم - اروپا

یک مقام ارشد وزارت دفاع روسیه می‌گوید به محض اینکه تعداد کافی از جدیدترین سامانه پدافند موشکی خود را در اختیار ارتش قرار دادند، نوبت به صادرات آن به کشورهای خارجی می‌رسد.

«دیمیتری شوگایف» مدیر سرویس فدرال همکاری‌های نظامی و فنی روسیه از احتمال فروش سامانه‌های پدافند موشکی «اس-۵۰۰» به چین و هند خبر داد.

شوگایف امروز (سه‌شنبه) طی مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت چین و هند اولین مشتریان بالقوه سامانه پدافندی نسل جدید روسیه هستند و احتمال فروش آن به این دو کشور در آینده نزدیک وجود دارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «از نظر ما هند و چین و تمام کشورهایی که با آنها شراکت طولانی‌مدت داریم و همکاری‌های دوجانبه بین ما قابل پیش‌بینی است، صاحبان آتی این سامانه‌های پیشرفته خواهند بود».

این مقام وزارت دفاع روسیه تصریح کرد که به محض تولید و ارائه تعداد کافی از سامانه‌های اس-۵۰۰ به ارتش و نیروهای مسلح روسیه، صادرات این سامانه‌ها به کشورهای خارجی نیز شروع می‌شود.

بر اساس این گزارش، شوگایف سپس به ارائه فهرستی از محبوب ترین سلاح‌های روسی در بین کشورهای خارجی پرداخت: «سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰، توپخانه و سامانه‌های موشکی ضدهوایی پانتسیر-اس۱ و همچنین مجموعه کامل تجهیزات هوانوردی، سامانه‌های موشکی ضدتانک کورنت و راکت‌اندازهای چندگانه (MRLS) اسمرچ از جمله این سلاح‌ها هستند که بیشترین تقاضا را در بین مشتریان خارجی دارند».

گفته می‌شود این سامانه از حیث سرعت و قدرت از اس-۴۰۰ برتر است و برد عملیاتی آن ۶۰۰ کیلومتر بوده و بین سه تا چهار ثانیه سریع‌تر از سامانه اس-۴۰۰ عمل می‌کند. موشک‌های اس-۵۰۰ قادرند موشک‌های کروز و قاره پیما با سرعتی فراتر از پنج ماخ را رهگیری کنند. شرکت آلماز آنتی سازنده این سامانه مدعی است که اس-۵۰۰ می‌تواند ماهواره‌های پایین‌تر از مدار زمین را هدف گیرد.

به نوشته اسپوتنیک، وی با بیان اینکه حداقل ۵۰ درصد صادرات روسیه تجهیزات هوایی است، اظهار داشت: «ارزش سفارشات صادرات تسلیحات روسیه حدود ۵۲ میلیارد دلار است».

شوگایف همچنین گفت که روسیه با ۱۰۰ کشور همکاری نظامی-فنی دارد و محصولات خود را به بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان عرضه می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد که تحریم‌های بین المللی اعمال شده علیه مسکو بر حوزه تامین تسلیحات روسیه در جهان تاثیری نداشته است.

اواخر تیر ماه امسال بود که آژانس نظامی روسیه اعلام کرد سامانه دفاع موشکی اس-۵۰۰ با موفقیت در یک رزمایش آزمایش شده و پس از تکمیل چرخه کامل تست‌های فنی به ارتش این کشور تحویل داده خواهد شد. (

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها