زنگ خطر برای دموکرات‌ها/ پیروزی نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا

زنگ خطر برای دموکرات‌ها/ پیروزی نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا
چهارشنبه 12 آبان 1400 - 14:32

پیروزی گلن یانگ‌کین، فرماندار جدید ویرجینیا از حزب جمهوری‌خواه زنگ خطر را برای بایدن و هم‌حزبی‌هایش به صدا درآورده است.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، در جدیدترین انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا در ایالات متحده، یعنی در رقابتی که از آن به عنوان آزمونی برای دولت جو بایدن یاد می‌شد، روز چهارشنبه یک نامزد جمهوری‌خواه پیروز شد.

برنده این رقابت، گلن یانگ‌کین، مدیر سابق یک شرکت سهام خصوصی است که پیش از این هیچ‌گاه برای یک منصب سیاسی انتخاب نشده بود.

او در انتخابات روز سه‌شنبه که نتایج آن بامداد چهارشنبه، ۱۲ آبان اعلام شد، در رقابت علیه فرماندار سابق ویرجینیا، تری مک‌آلیف، به پیروزی رسید.

شکست حزب جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، در این ایالت در حالی رقم می‌خورد که او یک سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری به راحتی آرای این ایالت را -- با 10 درصد اختلاف -- به دست آورده بود.

انتخابات فرمانداری ویرجینیا اولین آزمون بزرگ برای میزان محبوبیت عملکرد یک‌ساله جو بایدن نزد رأی‌دهندگان آمریکایی به حساب می‌آید و نتیجه این انتخابات اکنون دموکرات‌ها را در مورد حفظ قدرت در کنگره در زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده نگران می‌کند.

جو بایدن که در حال بازگشت از سفر به اروپا است، یک سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری، به راحتی ایالت ویرجینیا را به دست آورد. اما پس از خروج پرآشوب نیروهای آمریکایی از افغانستان و از زمانی که تلاش‌های او برای تصویب دستور کار قانونی خود در کنگره با دشواری روبه‌رو شده، شاهد کاهش میزان محبوبیت خود بوده است.

رقابت ویرجینیا از جمله رقابت‌های متعددی بود که روز ۱۱ آبان (دوم نوامبر) رای‌دهندگان آمریکایی درباره آنها تصمیم گرفتند.

بنا بر نتایج یکی دیگر از انتخابات این روز، در شهر نیویورک، اریک آدامز دموکرات، درجه‌دار سابق پلیس، قرار است دومین شهردار سیاه‌پوست این شهر شود؛ در حالی که رای‌دهندگان بوستون برای اولین بار یک زن آسیایی‌تبار را به عنوان شهردار انتخاب کردند.

پربیننده ترین خبرها