چشم‌انداز بحران سیاسی در سودان

چهارشنبه 12 آبان 1400 - 21:32

"عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر مخلوع سودان موافقت خود با بازگشت به حکومت و تقسیم قدرت با رهبران نظامی را تکذیب کرد.

العالم- آفریقا

نشانه‌ها درباره توافق قریب‌الوقوع میان گروه‌های مدنی و نظامی و پیگیری خروجی تماس‌ها میان ارکان قدرت می‌تواند به سودان برای برون‌رفت از بحرانی کمک کند که ناشی از تدابیر "عبدالفتاح البرهان" فرمانده ارتش است که ماه گذشته آنها را اتخاذ کرد.

حال آنکه عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر مخلوع سودان همچنان بر موضع خود درخصوص مذاکرات تأکید دارد و انجام آن را مشروط به آزادی تمام بازداشت‌شدگان و بازگرداندن نهادهای قانون‌گذار به وضعیت قبل از 25 اکتبر کرده است. سخنگوی رسمی دفتر او نیز گزارش‌ها مبنی بر موافقت حمدوک با ریاست دولت جدید را رد کرده است.

دفتر نخست‌وزیر مخلوع در بیانیه‌ای، که در فیسبوک منتشر شده، اعلام کرده است که حمدوک به دستور رهبران کودتاچی، در مقر اقامت خود در بازداشت به‌سر می‌برد. در همین حال، منابع نزدیک به حمدوک تصریح کردند که ارتش همچنان در حال مذاکره با او برای دستیابی به توافقی است که او را به عنوان نخست‌وزیر به قدرت بازمی‌گرداند.

همزمان سایت بلومبرگ به نقل از منابع سودانی اعلام کرد طرف‌های نظامی و غیرنظامی این کشور در حال رسیدن به توافق جدیدی برای تقسیم قدرت هستند و یکی از پیشنهاداتی که در حال بررسی است این است که به نخست وزیر برکنار شده اختیارات بیشتری داده شود.

از سوی دیگر عبدالفتاح البرهان می‌گوید که خواهان تشکیل دولتی جدید از تکنوکرات‌ها است که حمدوک بتواند نخست‌وزیر آن باشد و او آزاد است که بدون هرگونه مداخله طرف‌ها، کابینه‌ را تشکیل دهد.

جفری فلتمن، نماینده آمریکا در شاخ آفریقا خاطرنشان کرد، آنچه در سودان رخ داد "کودتا" و غارت دموکراسی است و واشنگتن هرگز حذف و نابودی پایه‌های دموکراتیک در سودان را نمی‌پذیرد.

فلتمن ضمن تاکید بر لزوم وجود شراکت و همکاری بین گروه‌های نظامی و غیرنظامی برای رسیدن به مرحله برگزاری انتخابات، گفته، ملت سودان امید خود را به انتقال دموکراسی از دست داده‌است.

پربیننده ترین خبرها