اتیوپی در مسیر ناامنی؛ شراره‌های بحران تیگرای زبانه می کشد

اتیوپی در مسیر ناامنی؛ شراره‌های بحران تیگرای زبانه می کشد
چهارشنبه 12 آبان 1400 - 21:50

همزمان با ادعای گروه شورشی تیگرای در مورد پیشروی‌های اخیر خود و احتمال حمله به پایتخت، دولت اتیوپی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

العالم- درگوشی

شراره‌های بحران تیگرای شعله‌ور شده و تحولات، حاکی از آن است که سودان به سمت جنگی فراگیر به‌ویژه با نزدیک شدن این گروه به آدیس آبابا، پایتخت سوق داده می‌شود.

گروه مسلح و شورشی تیگرای از مواضع خود در فاصله حدود 400 کیلومتری از پایتخت، اعلام کرده که آدیس بابا مقصد بعدی آن است. بلافاصله بعد از این بیانیه، دولت اتیوپی نیز در بیانیه‌ای از وضعیت فوق‌العاده در سرتاسر کشور خبر داد و از ساکنان این شهر خواست برای دفاع از محله‌ها و شهرشان، اسلحه با خود حمل کنند.

این تحولات بعد از آن شکل گرفت که این گروه اعلام کرد کنترل شهرک "بوکا" و شهر استراتژی "دیسی" در استان شمالی امهره را در دست گرفته است.

در حالی‌که نیروهای تیگرای لحن خود را تندتر کرده‌اند، خبرها از پیوستن جنگجویانی از استان اورومو به این گروه حکایت دارد. در این میان، "ابی احمد" نخست‌وزیر اتیوپی، گروه تیگرای را متهم کرده که مزدوران خارجی را برای رویارویی با نیروهای دولتی وارد این کشور کرده است.

ایالات متحده با اعلام حمایت از آدیس آبابا، نشدید تنش نظامی در اتیوپی را محکوم و گسترش دامنه جنگ در کشور را غیرمقبول خوانده است و همزمان گفته که آماده تحریم بیشتر تمام طرف‌ها در اتیوپی است.

ناظران مسائل آفریقا می‌گویند، حمایت سیاسی غرب از اتیوپی در زمینه عملکرد داخلی‌ دولت، از جمله در زمینه آزادی‌های سیاسی، موضع دولت اتیوپی را در مواجهه با بحران‌های متوالی پیچیده‌تر کرده است.

دامنه درگیری میان گروه تیگرای و ارتش اتیوپی گسترده‌تر شده؛ امری که تشدید تنش نظامی و وقوع جنگی طولانی‌مدت را محتمل‌تر کرده و همچنین طی ماه‌های اخیر هزاران کشته و زخمی و آواره برجای گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها