ادعای پنتاگون؛ در حمله پهپادی مرگبار به کابل هیچ قصوری نشده است

ادعای پنتاگون؛ در حمله پهپادی مرگبار به کابل هیچ قصوری نشده است
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 12:31

پنتاگون پس از تحقیق دوباره درباره حمله پهپادی هفتم شهریور به کابل که به کشته‌شدن ۱۰ غیرنظامی شامل هفت کودک انجامید، ادعا کرد هیچ «قصور مجرمانه» صورت نگرفت اما «اشتباهات در اجرای دستورالعمل‌ها» مشاهده شد.

العالم - امریکا

پنتاگون بعد از تحقیق دوباره درباره حمله پهپادی هفت شهریور به کابل که به کشته شدن ده غیرنظامی شامل هفت کودک انجامید، ادعا کرد که در این حمله هیچ «قصور مجرمانه» صورت نگرفته است.

به رغم اذعان قبلی مقام‌های ارشد آمریکایی به هدف قرار دادن غیرنظامیان در حمله پهپادی هفتم شهریورماه به کابل در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، پنتاگون از این حمله مرگبار دفاع کرده است.

به نوشته وبگاه آمریکایی «هیل»، بازرس کل نیروی هوایی آمریکا گفت، بررسی پنتاگون از حمله پهپادی ۲۹ آگوست (هفتم شهریورماه) در کابل پایتخت افغانستان که منجر به کشته شدن ده غیرنظامی از جمله کودکان شد، نشان داد که هیچ نقضی از قوانین جنگی صورت نگرفت اما «اشتباهاتی در اجرای» دستورالعمل‌ها مشاهده شد.

سپهبد «سامی دی سعید» روز چهارشنبه (دیروز) در جمع به خبرنگاران مدعی شد که اختلالات ارتباطی و مسائل مربوط به نحوه شناسایی و تایید هدف بمباران توسط مقامات آمریکایی، «متاسفانه منجر به تلفات غیرنظامیان شد».

طبق نتیجه تحقیقات بازرس کل نیروی هوایی آمریکا، حمله پهپاید به غیرنظامیان در کابل اشتباه ناشی از سوء رفتار یا سهل انگاری نبوده و او اتخاذ اقدامات انضباطی علیه مسببان آن را توصیه نمی‌کند.

این مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران به روزهای واپسین حضور آمریکا در افغانستان و تلاش واشنگتن برای خروج از این کشور اشاره کرد و گفت: «شما باید خودتان را در شرایطی قرار دهید که در آن زمان وجود داشت. بنابراین می‌توانید تصور کنید که فشار وارده بر نیرو زیاد است و خطر توسل به زور زیاد است، و نگاه نکردن به این اتفاق (حمله پهپادی مرگبار در کابل) از این زاویه، به نظر من نامناسب خواهد بود».

طبق گزارش هیل، پنتاگون در ابتدا از هدف‌گیری حمله پهپاید کابل به‌عنوان یک «حمله درست» دفاع کرد و گفته بود که این حمله برای مقابله با یک حمله تروریستی شاخه خراسان داعش انجام شد اما بعدا اعلام کرد که فرماندهان نظامی به اشتباه تصور کردند راننده تویوتا کرولا سفید رنگ عامل داعش بود.

با این حال، بلافاصله پس از حمله گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه چندین غیرنظامی - از جمله هفت کودک به اشتباه هدف قرار گرفتند و کمتر از یک ماه بعد پنتاگون به این نتیجه رسید که مرتکب یک «اشتباه غم انگیز» شده است.

بازرس نیروی هوایی آمریکا به دستور لوید آستین وزیر دفاع این کشور (رئیس پنتاگون) وظیفه نظارت بر تحقیقات درباره این حمله پهپادی را بر عهده داشت.

به گفته او، مقامات آمریکایی در ابتدا گفتند که هیچ زن یا کودکی قبل از حمله در خطر نبوده است اما با نگاهی دیگر به فیلم‌های پهپاد مشخص شد که دو دقیقه قبل از پرتاب موشک، یک کودک در نزدیکی خودرو حضور داشت.

اظهارات بازرس نیروی هوایی آمریکا در شرایطی مطرح شد که پیشتر تحقیقات فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نشان داد که در نتیجه حمله پهپادی ۲۹ آگوست (هفت شهریور) یکی از کارمندان امدادی و ۹ نفر از اعضای خانواده وی کشته شدند.

«کنت مک‌کنزی» فرمانده ترویست‌های سنتکام اعلام کرد که در حمله پهپادهای آمریکایی هیچکدام از جنگجویان «داعش خراسان» کشته نشدند و در این حمله ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

پیشتر روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود، در نتیجه حمله پهپاد ۲۹ آگوست که ارتش آمریکا مدعی بود حامل مواد منفجره است و یک تهدید قریب‌الوقوع برای فرودگاه «کابل» محسوب می‌شد، منجر به کشته شدن امدادگری شد که هیچ‌ گونه وابستگی و ارتباطی با داعش نداشت.

طبق این گزارش، راننده خودرویی که آمریکا هدف قرار داد، «زمری احمدی» نام داشت که به عنوان یک مهندس برق برای شرکت امدادی آمریکایی «تغذیه و آموزش بین‌المللی» فعالیت می‌کرد و مدیر شرکت مذکور در خصوص کشته شدن وی تصریح کرد: «ما هیچ ارتباطی با داعش یا تروریسم نداریم»

پربیننده ترین خبرها