تلاش های بیهوده عربستان علیه لبنان، اول قرداحی و بعد بوحبیب

تلاش های بیهوده عربستان علیه لبنان، اول قرداحی و بعد بوحبیب
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 19:39

درپی انتشار فایل صوتی مربوط به عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، هشتگ "وزیر خارجه لبنان به عربستان توهین کرد" در صدر هشتگ های ترند شده در سه کشور عربستان، قطر و لبنان قرار گرفت.

العالم-داغ های مجازی

پس از بحران ساختگی عربستان علیه جورج قرداحی وزیر رسانه لبنان، عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان اظهار کرد که دیکته های عربستان را درمورد قرداحی نمی پذیرد و عربستان را به مذاکره دعوت کرد.

بوحبیب اظهار داشت که ریاض شروط غیر ممکنی را دیکته میکند و خواهان محدود کردن نقش حزب الله توسط حکومت است.

وی تاکید کرد که حزب الله بر لبنان سیطره ندارد و با وجود حضور نظامی در منطقه این توان خود را در داخل کشور به کار نمی گیرد.

بوحبیب یادآوری کرد سعودی ها تا زمانی که اختلاف دیپلماتیک اخیر بوجود نیامده بود، از زمان تشکیل دولت جدید هیچ تماسی با آن نگرفته اند.

درپی اظهارات بوحبیب، رسانه های ریاض موجی از تنش را علیه او به راه انداختند.

روزنامه عکاظ ادعا کرد به فایل هایی صوتی از بوحبیب دسترسی پیدا کرده است که وی در آنها طی گفتگو با روزنامه نگاران، کینه خود نسبت به عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را ابراز می کند!

اما منابع لبنانی از رد این ادعاها توسط بوحبیب خبر دادند و بیان داشتند که او بزودی درخصوص این اتهامات صحبت خواهد کرد.

روزنامه عکاظ عربستان فایل صوتی را در تارنمای رسمی خود منتشر کرد و ادعا کرد که بوحبیب در این فایل، به عربستان حمله کرده و اقدامات حزب الله را توجیه کرده است.

بوحبیب

بوحبیب در این فایل گفته است: اجازه بدهید درباره (جورج) قرداحی (وزیر اطلاع‌رسانی لبنان) صحبت کنم، من از او دفاع نمی‌کنم او از خودش دفاع می‌کند، او می‌تواند با دفاعیاتش به خودش آسیب بزند و یا از خودش حفاظت کند، او مسؤول وضعیت خودش است، این چیزی که می‌گویم بین خودمان است و برای نوشتن نیست، من دوست نداشتم او برود و در تلویزیون و کنفرانس مطبوعاتی صحبت کند، این معنی ندارد.

بوحبیب افزود: از آنجایی که من عملیات (بحران) را هدایت می‌کردم، از او (قرداحی) خواستم به وزارت خارجه بیاید، سفرایمان احضار شدند و به وزارت خارجه اطلاع داده شد، من به میقاتی (نخست وزیر لبنان) و عون (رئیس جمهور لبنان) اطلاع دادم و از عون خواستم امروز بیانیه‌ای بدهد که به تصمیمات کابینه و سیاست‌های آن پایبند است او انجام داد و ما آنچه او نوشته بود را منتشر کردیم.

وزیر خارجه لبنان در ادامه گفت: بحران شربل وهبه (وزیر خارجه سابق) پیش آمد، ما او را عزل کردیم؛ اما عربستان آن را قدر ندانست، اگر می‌خواهیم مخالفت کنیم، برادران این چه شکلی است؟ امروز اگر قرداحی را برکنار کنند، ما چه چیزی از عربستان دریافت می‌کنیم؟ هیچ چیز، تنها آنها موارد بیشتری درخواست خواهند کرد. بعد پرونده (قاچاق مواد مخدر) کپتاگون پیش آمد، اگر این ماده مخدر بازاری در عربستان داشت، (به لبنان) فرستاده نمی‌شد.

بوحبیب در واکنش به دستیابی روزنامه العکاظ به این فایل صوتی، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که هدف از این مصاحبه تلاش برای باز کردن درب گفت‌وگو و رفع موانع با هدف اصلاح روابط با عربستان و بازگرداندن آن به حالت عادی بود و این همان هدفی است که به شدت برای آن تلاش می‌کنم.

او افزود: از این روزنامه محترم خواستم به جای انتشار اظهاراتی پراکنده و غلط که به منزله ریختن نفت در آتش است، ما در تلاش برای حل این بحران کمک کند، البته به این روزنامه اعلام کردم که توضیحات مفصلی درباره این موضوع ارائه خواهیم کرد، از تمامی رسانه‌ها انتظار داریم ابزاری برای همگرایی و حذف فاصله بوده و در نزدیک‌سازی رویکردها میان ما و برادران‌مان مشارکت سازنده‌ای داشته باشند.

یکی از کاربران توییتر به نام "فوز الشهری" در حساب کاربری خود علیه مردم لبنان و یمن نوشت:" باید تمام افرادی که از لبنان و یمن می آیند و همچنین اعراب چپ را بدون استثنا اخراج کنیم. ای پلیدان روی زمین به کشور خود برگردید ما شما را نمی خواهیم".

اما کاربر دیگری به نام fotonجواب دندان شکنی به او داد و نوشت:" این مسئله به خواست تو و صد نفر دیگر مثل تو هم نیست. این افراد در سرزمین حرمین میهمانند و میهمان حرمت دارد. ما هم در اسلام حقی داریم. ملت های عربی و اسلامی چه در دین چه در عرب بودن از برادر برای ما عزیزترند. تصمیم دولت در راستای جلوگیری از تعرض به آن بود و حق دارد که به فعالیت های خود ادامه دهد، همانطور که هر انسانی حق دارد در داخل کشور خود با صلح و امنیت زندگی کند".

حساب کاربری دیگری به نام "ابا الاحرار" که ظاهرا متعلق به فردی یمنی است، در پاسخ به اظهارات بی خردانه سعودی با انتشار عکس ذیل نوشت:" شما را زیر پا می گذاریم و بینی تان را به خاک می مالیم".

کاربر دیگری به نام ابو حسن نوشت:" ساده ترین جواب به به تایید کنندگان هشتگ "وزیر خارجه لبنان به عربستان توهین کرد" و کسانی که در این خصوص به لبنانی ها توهین می کنند، یک بیت شعر از ایلیا ابوماضی شاعر است که می گوید:"چه درست بگویی چه غلط ، تو تنها یک حیوانی که از خود اختیاری ندارد".

پربیننده ترین خبرها