روسیه: در مذاکرات وین به دنبال گفت‌وگوهای نتیجه‌محور هستیم

روسیه: در مذاکرات وین به دنبال گفت‌وگوهای نتیجه‌محور هستیم
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 18:29

دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد که تمام مشارکت‌کنندگان در مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام، خواهان گفت‌وگوهای نتیجه‌محور هستند.

العالم ـ اروپا

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در مذاکرات برجامی را برعهده دارد روز پنجشنبه در پیام توئیتری خاطر نشان کرد که رویکرد مشارکت کنندگان در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین عملی است. وی بر این اساس عنوان کرد که نسبت به دورنمای دوره بعدی مذاکرات وین محتاطانه خوش‌بین است.

اتحادیه اروپا دیشب با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام هشتم آذر به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز همزمان در توئیتی خاطرنشان کرد که در تماس تلفنی با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مورد تاریخ برگزاری نشست وین به توافق رسیده‌اند. وی هدف از این مذاکرات را لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی. توصیف کرد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

به طوری که آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی اصرار دارد که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

پربیننده ترین خبرها