اعلام حمایت آمریکا از آغاز مذاکرات هسته ای در وین

اعلام حمایت آمریکا از آغاز مذاکرات هسته ای در وین
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 21:01

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش از آغاز دوباره مذاکرات هسته ای در وین حمایت می کند.

العالم ـ آمریکا

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا که با شبکه خبری الجزیره گفت وگو می کرد، افزود: ما از ایران دعوت می کنیم که به مذاکرات جدی روی بیاورد.

وی همچنین از قطر به عنوان یکی از شرکای اصلی واشنگتن نام برد و گفت: ما به آغاز گفت وگوی راهبردی با قطر چشم دوخته ایم، قطر شریک محوری ما به شمار می رود.

به دنبال خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری جمهوریخواه آمریکا از برجام، وضع تحریم های یکجانبه علیه ایران و سپس شکست وی در کارزار انتخاباتی و روی کار آمدن دولت دموکرات جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.
این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا از برجام است،به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

در باره از سرگیری مذاکرات نیز علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توئیتی اعلام کرد که در تماس تلفنی با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مورد تاریخ برگزاری نشست وین به توافق رسیده‌اند که این نشست هشتم آذر به صورت حضوری برگزار شود. وی هدف از این مذاکرات را لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی. توصیف کرد.

تاکید ایران بر لغو تمامی تحریم های یکجانبه و مغایر با برجام در حالی است که آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌ها اصرار دارد که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. علاوه بر این دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

پربیننده ترین خبرها