قرارداد مشکوک؛ عربستان سکوت بایدن را 650 میلیون دلار خرید

قرارداد مشکوک؛ عربستان سکوت بایدن را 650 میلیون دلار خرید
شنبه 15 آبان 1400 - 09:12

آمریکا بهای قرارداد سلاح  را دریافت کرد، این واقعیت اولین و بزرگترین قرارداد سلاح عربستان در زمان جو بایدن است که علیرغم شعارهایی مبنی بر تجدید نظر در سیاستهایش در قبال عربستان، 280 موشک هوا به هوا به بهای 650 میلیون دلار به عربستان فروخت.

العالم درگوشی

بایدن از زمانی که قدرت را به دست گرفت شعارهای پرطمطراقی درباره تغییر روابط با عربستان سر داد و پیش از انتخابش وعده داده بود مسئولان سعودی باید بهای کشتن جمال خاشقچی خبرنگار سعودی را بپردازند اما به نظر می رسد این وعده ها فقط ابزاری برای اعمال فشار بر عربستان جهت ادامه سیاست دوشیدنی بود که ترامپ رئیس جمهوری سابق در دستور کار داشت.

سود سود سود این سیاست ویژه امریکاست پس چگونه می توان تصور کرد امریکا برای دفاع از حقوق بشر ازاین سودها چشم پوشی کند زیرا گذشته و حال این کشور گواه سرقت و غارت مستقیم یا غیر مستقیم ثروت های کشورهایی مانند سوریه و افغانستان و دیگر کشورهاست .

بنابراین امریکا که بزرگترین منبع سلاح و تجهیزات نظامی در جهان است و به گفته مرکز بین المللی پژوهش های صلح سیبری بیش از یک سوم سلاح جهان را در اختیار دارد از بزرگترین وارد کننده سلاح بی نیاز نخواهد بود و نظام سعودی بزرگترین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی از امریکاست که از سال 2016 تا 2020 به 12.6 میلیارد دلار رسید.

بنابراین وزارت خارجه و دفاع امریکا ،از تصویب قرارداد تسلیحاتی عربستان به ارزش 650 میلیون دلار خبر داد که شامل فروش 280 موشک هوا به هوا و 596 موشک انداز و تجهیزات پشتیبانی، قطعات یدکی و پشتیبانی مهندسی و فنی دولت ایالات متحده و شرکت پیمانکار خواهد بود.

وزارت خارجه امریکا نیز با توجیه این قرارداد سلاح که مخالف با تعهدات بایدن در پایان دادن به حمایت از ائتلاف نظامی یمن بود تاکید کرد این موشک ها امریکایی ها را حفاظت خواهد کرد و تضمینی برای عربستان و دفاع از خود در برابر حملات یمنی هاست.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز از قرارداد جدید سلاح عربستان به ارزش 600 میلیون دلار انتقاد و آن را تناقض آشکاری میان پایبندی بایدن به صلح در یمن و حمایت از تجاوز و هم چنین عدم جدیت و بی اعتباری بایدن و دولتش در متوقف کردن حمله همپیمانانش به یمن دانست .

برخی ناظران معتقدند قرارداد سلاحی که وزارت خارجه عربستان ان را تصویب کرد ،ادعاهای بایدن در محدود کردن جنگ یمن و توقف صادرات سلاح را نقض و اثبات کرد سیاست امریکا تغییری نداشته و نمی توان با تغییر افراد بدان اعتماد کرد.همچنین بیانگر این است که عربستان پول هایی داده تا به خاطر جنایتهایش چه در حق مردم یمن یا مردم خود و نقض حقوق بشر با اعدام زندانیان و تعقیب مخالفان در داخل یا خارج از مجازات در امان باشد.

پربیننده ترین خبرها