شورای امنیت: درگیری‌های اتیوپی باید متوقف شود 

شورای امنیت: درگیری‌های اتیوپی باید متوقف شود 
شنبه 15 آبان 1400 - 07:38

شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌ها در اتیوپی شد. 

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن جنگ در اتیوپی و آغاز گفت‌وگو در مورد یک آتش بس پایدار در این کشور شد.
تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت در این بیانیه‌ نسبت به گسترش و تشدید درگیری‌های نظامی در اتیوپی ابراز نگرانی «عمیق» کردند. شورای امنیت همچنین خواهان پرهیز از سخنان نفرت انگیز و تحریک به خشونت و تفرقه شد.
دیپلمات‌ها می‌گویند اعضای شورای امنیت چند روز گذشته در حال مذاکره درباره این بیانیه بودند و در نهایت با کسب موافقت روسیه، این متن نهایی شد.
روسیه و چین از مدت‌ها پیش به صراحت اعلام کرده‌اند معتقدند درگیری یک ساله که در منطقه شمالی تیگرای آغاز شد، یک موضوع داخلی اتیوپی است.
دولت اتیوپی روز سه‌شنبه ۱۱ آبان همزمان با افزایش خطر پیشروی شورشیان تیگرای به سمت پایتخت وضعیت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.
سخنگوی جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای روز چهارشنبه گفت٬ نیروهای این گروه اکنون به ۳۲۵ کیلومتری شهر آدیس آبابا رسیده‌اند. دولت اتیوپی تاکنون در مورد ادعاهای شورشیان مبنی بر تصرف چندین شهر در ناحیه امهارا واقع در شمال کشور اظهار نظر نکرده است.
جنگ در اتیوپی حدود یک سال پیش با تصرف چند پادگان نظامی در شمال این کشور توسط شورشیان تیگرای آغاز شد. جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای حدود سه دهه یکی از مهمترین بازیگران سیاسی اتیوپی بود ولی با به قدرت رسیدن آبی احمد در پی چند سال اعتراضات و ناآرامی‌های سیاسی، به مرور نفوذ این گروه کاهش یافت.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها