وبگاه صهیونیستی: حمله پهپادی یمن به آرامکو اسرائیل و غرب را مبهوت کرد

 وبگاه صهیونیستی: حمله پهپادی یمن به آرامکو اسرائیل و غرب را مبهوت کرد
شنبه 15 آبان 1400 - 17:29

یک وبگاه صهیونیستی فاش کرد که یکی از عملیات‌های پهپادی ارتش یمن که در سال 2019 علیه تأسیسات راهبردی عربستان سعودی صورت گرفت، دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و غرب را مات و مبهوت کرد

العالم - فلسطین اشغالی - عربستان - یمن

وبگاه صهیونیستی «والا»، امروز (شنبه)، فاش کرد که یکی از حملات پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تأسیسات راهبردی عربستان سعودی، تل‌آویو و غرب را تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش این وبگاه عبری‌زبان، حمله‌ پهپادی‌ که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سال ۲۰۱۹ علیه شرکت سعودی «آرامکو» انجام دادند، در آن زمان، «اسرائیل و غرب را مات و مبهوت کرد».

والا توضیح داد که کیفیت پهپادهای استفاده شده در این حمله و روشی که با استفاده از آن، آرامکو هدف قرار گرفت دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و غرب را شگفت زده کرده و زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا درآورده است.

این وبگاه به طور دقیق به حمله‌ پهپادی که در تاریخ چهاردم سپتامبر سال ۲۰۱۹ علیه آرامکو صورت گرفت، اشاره کرد.

طبق اعلام ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، در حمله‌ای که در سال ۲۰۱۹ علیه شرکت سعودی آرامکو در منطقه بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی صورت گرفت، از ۱۷ پهپاد استفاده شد به‌نحوی که در بخش وسیعی از دو مجموعه پالایشگاه آرامکو آتش‌سوزی گسترده‌ای به وقوع پیوست که به گفته وزارت کشور عربستان سعودی، این تأسیسات تا زمان انجام تعمیرات تعطیل شدند.

طبق گزارش‌‌ها، این تعطیلی، تولید روزانه پنج میلیون بشکه نفت عربستان سعودی را تحت تأثیر قرار داد؛ عربستانی که پنج درصد نفت جهانی را تولید می‌کرد.

ریاض ادعا کرد سه روز پس از این حمله توانسته با استفاده از ذخایر نفتی میزان صادرات نفتی خود را به حالت عادی بازگرداند؛ اما ۱۹ روز طول کشید تا بتواند تولیدات نفتی خود را به سطح پیش از حمله بازگرداند.

ارتش یمن همواره تأکید کرده است که تا زمان تداوم تجاوزهای ائتلاف سعودی علیه خاک این کشور، حملات خود را تأسیسات راهبردی عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

با این حال، وبگاه خبری والا با تکرار ادعاهای ائتلاف سعودی و بر خلاف اعلام صنعاء مدعی شد که این پهپادها در کشور ایران ساخته شده‌اند و در این حمله مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش به توانایی‌های ایران در ساخت پرنده‌های بدون سرنشین با قابلیت‌های بالا به ویژه پهپادهای انتحاری اشاره شده که که اسرائیل آن‌ها را به خاطر قابلیت‌های فراوانشان به «موشک‌های نقطه‌زن» تشبیه کرده است.

روزنامه اماراتی «العرب»، امروز (شنبه)، به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه خبر داد که یکی از خواسته‌های آمریکا از صنعاء که اخیرا در عمان مطرح شده است، متوقف کردن حملات موشکی و پهپادی علیه عربستان سعودی بوده است.

طبق گفته این منابع، واشنگتن به تازگی طرحی اصلاح‌شده را مطرح کرده است که به ادعای آنان به خواسته‌های صنعاء از جمله بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء جامه عمل می‌پوشاند به شرط آنکه صنعاء عملیات‌های نظامی خود را در استان مأرب متوقف کند و خاک عربستان سعودی را هدف موشک‌های بالستیک و پهپادهای خود قرار ندهد (جزئیات بیشتر).

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها