ویدیو/گزارش میدانی العالم از افزایش اعتراضات در بغداد/ معترضان، خواهان تحویل عاملان حوادث تیراندازی به دستگاه قضایی شدند

شنبه 15 آبان 1400 - 18:11

خبرنگار شبکه العالم در بغداد از آخرین وضعیت اعتراض های مردمی در بغداد ‍پایتخت عراق گزارش داد.

العالم - عراق

محمد القیم خبرنگار العالم در بغداد خاطرنشان کرد: بعد از یک شب درگیری های خونبار در مناطق اعتراض و تحصن نزدیک منطقه سبز بغداد و تیراندازی به سوی تجمع کنندگان که به درگیری میان نیروهای امنیتی عراق و تظاهرکنندگان منجر شد، معترضان با تجمع در مناطق و جاهای دیگر در نزدیکی منطقه سبز به تحصن خود ادامه دادند.

خبرنگار العالم درگفتگوی مستقیم با شبکه العالم گزارش داد: امروز محل حضور تحصن کنندگان مانند گذشته پل معلق نیست، بلکه به نزدیک وزارت برنامه ریزی منتقل شده است که یکی از دروازه ها به سمت منطقه سبز است همچنین تحصن دیگری در نزدیکی پل معلق برگزار شده است.

بنابر این گزارش، حضور تجمع کنندگان و گسترش دامنه اعتراض ها دربردارنده پیامی آشکار است مبنی بر اینکه تحصن ها تا زمان تحقق خواسته ها مبنی بر شمارش دوباره آرا به شکل دستی برای همه حوزه های رای گیری در کشور ادامه خواهد داشت.

خبرنگار العالم گزارش داد،‌ برخی از گروه ها و جریان ها خواهان مسالمت آمیز بودن تجمع ها شده اند و مراسم عزاداری ویادبود برای قربانیان این اعتراض ها برگزار خواهد شد.

بنابر گزارش محمد القیم از بغداد، تعداد تحصن کنندگان نزدیک منطقه سبز افزایش یافته است و معترضان ، خواهان تحویل عاملان حوادث تیراندازی به دستگاه قضایی هستند.

نیروهای امنیتی عراق،‌ پیشتر به آتش زدن چادرهای تحصن کنندگان در مقابل منطقه سبز اقدام کردند که از سه هفته پیش با وارد شدن کشور به بحران انتخابات درمنطقه سبز برپا شده است.

صباح العرداوی عضو جنبش عراقی «حقوق» گفت: تحصن کنندگان برای سومین هفته متوالی به تحصن و تظاهرات مسالمت آمیز ادامه دادند ، اما متاسفانه دولت الکاظمی به تعرض به تظاهرکنندگان و تجمع کنندگان اقدام کرد که بر اثر آن دو نفر از تحصن کنندگان شهید و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شدند.

درحالیکه نخست وزیر عراق خواهان اجرای تحقیقات درباره این حوادث شده است،‌ گروه های سیاسی مخالف با نتایج انتخابات ،‌ خشم خود را از توسل به خشونت علیه تظاهرکنندگان اعلام کرده اند.

هادی العامری رییس ائتلاف الفتح، سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز عراقی ها را محکوم کرده و از دستگاه قضایی خواسته است تا کسانی را که دستور تیراندازی به تظاهرکنندگان صادر کرده اند، بازخواست کند.

شیخ قیس الخزعلی دبیر کل گردان های اهل الحق نیز خواهان مجازات کسانی شده که به شلیک گلوله اقدام کردند. رییس ائتلاف دولت قانون نیز از تظاهرکنندگان خواست که به تحصن ادامه دهند و مسیرهای قانونی را طی کنند.

مقتدا صدر نیز در توییتی خاطرنشان کرد: نباید تظاهرات مسالمت آمیز به تظاهرات خشونت بار تبدیل شود.

پربیننده ترین خبرها