مسئول شهادت معترضان صلح جو در بغداد کیست؟

مسئول شهادت معترضان صلح جو در بغداد کیست؟
شنبه 15 آبان 1400 - 10:39

نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون در توییتی درباره مداخله "دستان پلید و طرف های مشکوک در فتنه انگیزی و بر هم زدن اوضاع" بعد از حوادث فاجعه بار عراق در روز جمعه گذشته هشدار داد.

العالم - تحلیل روز

دیروز جمعه در درگیری بین معترضان به نتیجه انتخابات و نیروهای امنیتی در بغداد، دو نفر کشته و 90 نفر مجروح شدند.

اتفاقی که دیروز افتاد می تواند مثل یک گلوله برفی در حال غلتیدن، تهدیدی برای همه عراقی ها باشد. البته روشن است که چنین خطری برای کسانی که بدی عراق و عراقی ها را می خواهند، چندان اهمیتی ندارد بلکه بر عکس همان ها هستند که اوضاع در عراق را به سمت انفجار سوق داده اند. لذا وظیفه عقلا و اندیشمندان این کشور است که جلوی حرکت این گلوله برفی را بگیرند و حتی آن را از بین ببرند و با اندیشه و تدابیر عملی، تمام نقاط ضعف و مشکلاتی را که عموم مردم در انتخابات این کشور به خصوص عملیات شمارش آرا دیده اند، برطرف کنند.

کسانی که نگران ثبات و امنیت عراق هستند باید دغدغه طیف گسترده ای از ملت را که همچنان در صحت نتایج انتخابات تردید دارند مخصوصا درباره اقدام سازمان ملل به اهدای دستگاه های شمارش آرا به کمیساریای انتخابات عراق، برطرف کنند؛ گفته شده است که سازمان ملل از طریق دولت امارات، تعدادی دستگاه شمارش آرا در اختیار کمیساریای انتخابات عراق قرار داده است. این دستگاه ها برای ارائه نتایج نهایی انتخابات طراحی شده اند بدون اینکه عملکرد آنها توسط شرکت آلمانی ناظر تأیید شده باشد.

معترضان می گویند حال که دولت عراق حاضر به پذیرش خواسته انها نیست، به اعتراضات خود با عنوان "آخرین فرصت" شدت بیشتری خواهند داد. آنها کمیساریای انتخابات را هم متهم می کنند که به رغم همه هشدارهای قبلی معترضان درباره ضرورت تجدید نظر در شمارش آرا، توجهی به درخواست آنها نکرده است.

نکته قابل توجه این است که حوادث دیروز تلاش مذبوحانه برخی احزاب و شخصیت های سیاسی و رسانه های وابسته به بعثی ها و عربستان و امارات و آمریکا بود که تلاش می کردند پای حشد الشعبی را به ناآرامی های جاری بکشانند تا بهانه ای باشد برای توجیه حوادث بعدی. از این رو حشد الشعبی با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که با اینکه از حقوق مردم برای ابراز عقیده و طرح مطالبات خود به طور صلح جویانه حمایت می کند اما حاضر به مداخله در کشاکش های سیاسی خاص نیست و هر گونه تلاش احزاب سیاسی برای کشاندن پای حشد الشعبی به کشمکش های سیاسی را محکوم می کند. حشد الشعبی همانطور که با ملت عراق عهد بسته است، یک نهاد امنیتی ضامن امنیت و ثبات و حاکمیت عراق و ملت و نظام دموکراتیک کشور در مقابل همه چالش ها و خطرات موجود، باقی خواهد ماند.

اغلب گروه های سیاسی خواستار مداخله مراجع قضایی برای محاکمه و مجازات کسانی شده اند که دستور تیراندازی به سمت معترضان را صادر کرده اند. آنها دولت را مسئول حفظ امنیت مردم دانسته و از دستگاه های امنیتی خواسته اند از معترضان حمایت کرده و به روی آنها سلاح نکشند.

فرماندهی عملیات مشترک در عراق نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور تحقیقات فراگیر درباره حوادث روز جمعه را صادر کرده است.

وی تأکید کرده است که به منظور محاکمه عوامل و دستهای پلیدی که سعی در فتنه انگیزی در عراق را دارند، این تحقیقات باید بلافاصله شروع شوند. شیخ قیس خزعلی، رئیس عصائب اهل الحق هم درباره تلاش عوامل وابسته به سازمان های جاسوسی برای گلوله باران منطقه سبز و انداختن آن به گردن نیروهای مقاومت هشدار داده است.

  • احمد محمد – العالم

پربیننده ترین خبرها