حرف و حدیث ها در باره ادعای استفاده ارتش ترکیه از سلاح شیمیایی

حرف و حدیث ها در باره ادعای استفاده ارتش ترکیه از سلاح شیمیایی
شنبه 15 آبان 1400 - 19:18

برخی رسانه‌ها به نقل از اعضای گروه پ‌ک‌ک و اقلیم کردستان مدعی استفاده ارتش ترکیه از سلاح‌های شیمیایی شدند.

العالم - عراق

یک مقام اقلیم کردستان عراق روز شنبه استفاده ارتش ترکیه از سلاح‌های شیمیایی علیه گروه «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) را تایید کرد.

به نوشته وبگاه «آسیا نیوز» یک مقام اقلیم کردستان عراق که مایل به افشای نام خود نبود، درباره این مسئله گفت: «تا حدی درست است. ماه‌ها است که درگیری‌های شدیدی بین ارتش ترکیه و پ‌ک‌ک در مناطق اطراف اربیل و نزدیک مرز با ایران در سلیمانیه وجود دارد. مبارزان کرد از غارهای کوهستانی استفاده می‌کنند، در مجاورت قندیل اماکنی وجود دارد که با سلاح‌های متعارف نمی‌توان به آن حمله کرد. به همین دلیل است که آنها برای بیرون راندن شبه نظامیان از گاز استفاده کردند و بسیاری از جمله خانواده‌هایشان جان باختند.»

پ‌ک‌ک اینک خواستار تحقیقات بین‌المللی است و از هیات‌ها و نهادهای مستقل دعوت می‌کند تا از منطقه کردستان عراق را بازدید و تونل‌های حفر شده در کوه‌ها را در جستجوی شواهد بازرسی کنند.

این مقام اقلیم کردستان با بیان شکایت گروه پ‌ک‌‌ک‌ از این مسئله گفت، پ‌ک‌ک از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که از تونل‌ها بازدید کرده و آثار سلاح‌های شیمیایی را که هنوز بر روی رسوبات سنگ‌ها باقی مانده است یا اجساد چریک‌هایی را که در حملات جان باخته‌اند، بررسی کنند.

پ‌ک‌ک در همین راستا فیلم‌ها و تصاویری از این حملات، بخش‌هایی از اجساد کشته‌شدگان و بازماندگان و همچنین گزارش‌هایی از مردم محلی را منتشر کرده است که قربانیان خشونت نیز بوده‌اند. در 11 اکتبر نیز یک خبرگزاری کرد زبان گزارش داد که دستکم ۵۴۸ نفر پس از حمله نیروی هوایی ترکیه در نزدیکی روستایشان به دچار تغییر دید، سردردهای ناگهانی، خونریزی بینی و مشکلات تنفسی شدند.

منابع خبری گزارش دادند که پارلمان ترکیه به تازگی با تمدید حضور نظامی ارتش ترکیه در عراق و سوریه موافقت کرده است. بر اساس لایحه تصویب شده در پارلمان ترکیه، به نیروهای مسلح این کشور اجازه دادند تا دو سال دیگر در سوریه و عراق عملیات نظامی انجام دهند.

شبکه خبری «تی آر تی» نیز در این زمینه نوشت، پارلمان ترکیه طرحی را برای تمدید اختیارات این کشور برای آغاز عملیات نظامی فراسرزمینی در شمال عراق و سوریه برای دو سال دیگر تصویب کرد.

وزارت دفاع ملی ترکیه چندی قبل به بهانه مقابله با نیروهای «پ‌ک‌ک» از حملات زمینی و هوایی به شمال عراق خبر داد. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پنج عضو پ‌ک‌ک را در شمال عراق از پای درآوردند. ترکیه مدعی است که پ‌ک‌ک اغلب در شمال عراق در آن سوی مرز جنوبی ترکیه مخفی می‌شود تا نقشه‌های تروریستی را در ترکیه طراحی کند. ارتش ترکیه بارها به این بهانه به شمال عراق و کردستان این کشور حمله کرده‌ است.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه (FSA) با ورود به روستاهای خالی از سکنه در شمال عراق چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

به گزارش فارس، گروهک پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق و سوریه است.

دولت‌های سوریه و عراق حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور را اقدامی اشغالگرانه و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود برشمرده اند.

پربیننده ترین خبرها