روسیه: تنها راه حل وضعیت برجام از سرگیری مذاکرات وین است

روسیه: تنها راه حل وضعیت برجام از سرگیری مذاکرات وین است
شنبه 15 آبان 1400 - 22:17

رئیس هیات روس در مذاکرات برجامی اعلام کرد که تنها راه حل وضعیت برجام، از سرگیری مذاکرات وین برای احیای معامله هسته‌ای است.

العالم - اروپا

«میخائیل اولیانوف» روز شنبه در پیام توئیتری با اشاره به گام‌های ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای داوطلبانه در پاسخ به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا خاطر نشان کرد که واشنگتن نه تنها فشار حداکثری (بر ایران) را اعمال کرده است بلکه تحریم‌های بیشتری را وضع می‌کند.

دیپلمات ارشد روس افزود: فقط یک راه برای ازبین بردن این چرخه باطل وجود دارد که آن هم مذاکرات وین است که باید بازگشت آمریکا و ایران به رعایت کامل (مفاد برجام) را تامین کند.

اولیانوف این توئیت را در انتقاد از توئیت «لورنس نورمن»، خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت که در آن خواستار عدم ارائه هرگونه تضمین، جبران خسارت و لغو تحریم در مورد ایران شده بود.

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز در توئیت دیگری نوشت: من اطمینان دارم که هیچ یک از شرکت کنندگان مذاکرات وین اقدامی که مذاکرات در مورد برجام را ناکام بگذارد انجام نخواهند داد.

وی ادامه داد که نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای روز ۲۴ ماه نوامبر برنامه ریزی شده است.

مذاکرات در وین برای برقراری مجدد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های آمریکا در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) از سر گرفته می‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی وی در تماسی تلفنی درباره از سرگیری مذاکرات برجام در وین گفت و گو و بر اجرای موثر این توافق تاکید کردند.

بر اساس این گزارش لاوروف بر پایبندی کشورش به مفاد برجام و تلاش‌های بین المللی برای حل و فصل اختلافات در مسیر اجرای این توافق تاکید کرد.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران نمایند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تازگی در سخنانی تصریح کرد: مذاکره مورد نظر ما، یک مذاکره نتیجه‌محور است. همانطوری که گفته‌ایم میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم ایستادگی می‌کنیم.

«اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اخیرا اعلام کرد که تمام مشارکت‌کنندگان در مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام، خواهان گفت‌وگوهای نتیجه‌محور هستند.

پربیننده ترین خبرها