حمله به پایگاه التنف آمریکا درمثلث مرزی؛ اقتدار الحشد الشعبی و شایعات مشکوک

حمله به پایگاه التنف آمریکا درمثلث مرزی؛ اقتدار الحشد الشعبی و شایعات مشکوک
شنبه 15 آبان 1400 - 22:15

در سایه تحولات سیاسی درشمال شرق سوریه و ناکامی امریکا در اجرای طرح های خود دراین منطقه، شایعات و خبرهایی مشکوک با هدف تاثیرگذاری بر روحیه نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای ارتش سوریه منتشر شده است.

العالمکشکول

برخی منابع با رویکردی مشخص که از سوی منابع مشخص تامین مالی می شوند، خبری را با این مضمون منتشر کردند که «نیروهای الحشد الشعبی مواضع خود را در جنوب شرق شهر البوکمال در ریف دیرالزور در مرزهای عراق و سوریه تخلیه می کنند».

انتشار این گونه خبرها ، نشان دهنده این است که بازار شایعات و خبرهای نادرست و دروغین داغ است، اما واقعیت چیزی است که یک منبع خاص به شبکه العالم گفت و همه خبرهای دروغین را به طور کامل رد و تصریح کرد که نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای ارتش سوریه و عراق همچنان با عناصر داعش مقابله می کنند و به آنان اجازه ورود به اراضی عراق را نمی دهند.

چنین تبلیغات و اخبار بی ارزش و بی ثباتی در این برهه زمانی خاص که امریکا و هم پیمانانش ضربات سختی را در شرق شرق سوریه متحمل شده اند و آخرین مورد آن حمله به پایگاه التنف در مثلث مرزی عراق ، اردن و سوریه بوده است،‌ با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی و گمراه سازی آن صورت می گیرد و تکرار این دروغ ها با این هدف است که مردم این اخبار را تایید کنند ، اما این اخبار و گزارش ها را حتی فردی که آن را روایت می کند نیز قبول ندارد چه برسد به افکار عمومی!

جنگ روانی که علیه منطقه الجزیره سوریه به راه افتاده است ، این سوال را ایجاد می کند که چرا این جنگ دقیقا در این برهه زمانی ، منطقه البوکمال و محور مرزهای عراق و سوریه را هدف قرار داده است؟

می توان گفت که این منطقه به دلایل متعدد، یک منطقه جغرافیایی مهم دربرابر طرح امریکا به شمار می رود. اولا از ناحیه جغرافیایی ، زیرا حدود ۱۵۰ کیلومتر از دیرالزور و حدود ۲۰ کلومتر از البوکمال فاصله دارد.اما فاصله اش از ایستگاه T2 از سمت غرب حدود ۶۰ کیلومتر است و راه ممتد در صحرا تا رسیدن به پایگاه T3 ، حدود ۱۲۶ کیلومتر است، همچنین فاصله اش از فرودگاه التیاس حدود ۹۳ کیلومتر و از پایگاه امریکایی التنف واقع در مرزهای عراق و سوریه و اردن حدود ۶۰ کیلومتر است.

این آمار و ارقام باعث شده است که این منطقه،‌ منطقه ای مناسب برای فعالیت امریکا باشد و حضور نیروهای ارتش سوریه و نیروهای الحشد الشعبی به این معناست که سلطه امریکا بر بخش های مهمی از البادیه پایان یافته است و از همه این ها مهمتر اینکه ، ارتباط جغرافیایی میان بغداد و دمشق را قطع کرده و در نتیجه استقرار نظامی در صحرای البوکمال و حومه جنوب غربی و شرقی آن به منزله یک پیاده راه منطقه ای مهم است که راه زمینی را از طریق یک سلسله مواضع نظامی حفظ می کند. این مساله موجب محاصره امریکا شده و مانع از اجرای طرح های آن در عمق البادیه سوریه ازجمله احیای گروه داعش می شود.

خبرهای دروغینی که یک نشریه منتشر کرده ، در چارچوب تلاش برای تاثیرگذاری بر روحیه نظامیان در صحرای سوریه است که مانعی در برابر امریکا و طرح های آن به شمار می رود. همچنانکه هدف این است که بر رویکرد سیاسی تصمیم سازان در منطقه تاثیرگذاشته شود و انتشار چنین خبرهای کذب و دروغی، با هدف سنجیدن موضع امریکا و هم پیمانانش است تا شاید زمینه یک تصمیم گیری غافلگیر کننده برای برچیدن پایگاه های امریکایی و خارج شدن از سوریه باشد، زیرا آن ها اکنون به این نتیجه رسیده اند که جنگ روانی فایده ای ندارد و تقویت نیروهای نظامی کمکی به تثبیت حضور آنان در منطقه نمی کند بلکه بر حسب کلیه اطلاعات موجود اوضاع به نفع آنان نیست.

پربیننده ترین خبرها