شاه مغرب: حاکمیت مراکش بر صحرا جای بحث ندارد

شاه مغرب: حاکمیت مراکش بر صحرا جای بحث ندارد
يکشنبه 16 آبان 1400 - 08:48

محمد ششم، شاه مغرب شامگاه شنبه گفت: "مغرب روی صحرای خود مذاکره نمی کند، مغربی بودن  صحرا هیچ وقت در میز مذاکرات مطرح نبوده و نخواهد بود بلکه مغرب برای یافتن راهکاری مسالمت آمیز برای درگیری ایجاد شده منطقه مذاکره می کند.

العالم - مغرب

شاه مغرب در سخنرانی خود با مردم به مناسبت 46 مین راه پیمایی سبز (راه پیمایی بزرگ مسالمت آمیزی که در 6 نوامبر 1975 برای اعمال فشار بر اسپانیا جهت ترک منطقه که اشغال کرده بود برگزار شد) مغربی بودن صحرا حقیقتی ثابت بوده و بر اساس تاریخ و قانون و به خواست مردم و به رسمیت شناختن محافل بین المللی، هیچ مناقشه ای در آن نیست.

شاه مغرب بر پایبندی کشورش به فرایند سیاسی بین المللی و پایبندی بر گزینه مسالمت آمیز با توقف تیراندازی و ادامه هماهنگی و همکاری با هیات سازمان ملل در صحرا (مینورسو) تاکید کرد.

این در حالی است که محمد ششم از حمایت کامل خود از دبیر کل سازمان ملل و استیوان دی میستورا نماینده شخصی وی برای فعال سازی فرایند سیاسی در اولین فرصت خبر داد و بر ضرورت پایبندی به تصمیمات شورای امنیت از سال 2007 در دیدارهای ژنو با نظارت سازمان ملل تاکید کرد.

شاه مغرب گفت افتتاح بیش از 24 کنسولگری در دو شهر العیون و الداخله (بزرگترین شهر صحرا ) تاکیدی بر حمایت گسترده از موضع مغرب به ویژه در کشورهای عربی و آفریقایی است.

شاه مغرب پیام محکمی نیز برای به اصطلاح خود افراد دارای مواضع پیچیده یا دوگانه فرستاد مبنی بر اینکه مغرب در هیچ طرح اقتصادی یا تجاری که شامل صحرای مغرب نباشد همکاری نخواهد کرد.

وی افزود: مغرب شرکای بین المللی صادقی دارد که در بخش خصوصی و کاملا شفاف و اشکار سرمایه گذاری می کنند و منافع ان نیز به ساکنان منطقه بازمی گردد .

از سوی دیگر شاه مغرب شوراهای منتخب در مناطق صحرا را نماینده قانونی ساکنان منطقه دانست و خواهان ادامه بیداری و هوشیاری از وحدت ملی و خاکی و افزایش دستاوردهای سیاسی و توسعه در مناطق جنوبی شد.

روابط مغرب و الجزائر از ماهها پیش شاهد بحرانی بی سابقه بوده که مهم ترین مورد آن اعلام قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در تاریخ 25 اگوست توسط رمطان لعمامره وزیر امور خارجه الجزائر بود؛ در مقابل وزارت خارجه مغرب نیز تصمیمات الجزائر در قطع روابط دیپلماتیک با رباط را یک طرفه و توجیه ناپذیر توصیف کرد.

موضوع صحرای غربی از مهم‌ترین موضوعات چالش برانگیز بین مغرب و الجزایر محسوب می‌شود؛ مغرب ادعای مالکیت صحرای غربی را دارد و از سال 1975 تاکنون اداره امور این صحرا را به عهده دارد.

جبهه پولیساریو که متشکل از ساکنان صحرای غربی است و برای استقلال این منطقه علیه استعمار اروپایی و پادشاهی مغرب جنگیده معتقداست، سرنوشت صحرای غربی باید توسط ساکنان آن تعیین شود. برهمین اساس، تفاهم نامه‌ای تحت نظارت سازمان ملل با رباط امضاء کرد تا همه پرسی استقلال و عدم استقلال این صحرا برگزارشود اما این همه پرسی هرگز اجرایی نشد.

افتتاح کنسولگری امارات در شهر العیون در آبان ماه سال 1399 نه تنها به مناقشه جبهه پولیساریو با مغرب دامن زد بلکه بسترهای لازم را برای افزایش تنش میان الجزایر و دولت رباط فراهم کرد.

یک ماه پس از افتتاح کنسولگری امارات در صحرای غربی، مقامات مغربی و رژیم صهیونیستی برای امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان رباط - تل آویو به واشنگتن رفتند و این توافقنامه با میانجیگری آمریکا امضاء شد.

در مراسم امضای این توافقنامه ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا گفت «واشنگتن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت می شناسد و به زودی یک هیئت آمریکایی برای تعیین مکان کنسولگری این کشور در صحرای غربی به مغرب سفر می‌کند» یک ماه بعد یعنی در دی ماه سال 1399 کنسولگری آمریکا در شهر الداخله صحرای غربی افتتاح شد.

به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی توسط آمریکا با واکنش منفی دبیرکل سازمان ملل روبرو شد. آنتونی گوترش گفت: اقدام یک جانبه آمریکا تاثیری در قطعنامه‌ها و مواضع این سازمان در خصوص صحرای غربی ندارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها